Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .


Do PINB wpłynęło pismo osoby fizycznej, w którym zawarty został wniosek o udostępnienie i przesłanie treści jednej - dowolnie wybranej - decyzji. Ponadto w treści pisma zawarto, że po zapoznaniu się z takową decyzją osoba ta zastrzega sobie prawo do dokonywania publicznej oceny legalności działalności inspektoratów nadzoru budowlanego.

 

Czy organ może odmówić udostępnienia decyzji?

Odpowiedź

Organ nadzoru budowlanego może udostępnić decyzję administracyjną w trybie i na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej – dalej u.d.i.p. Odmowa udostępnienia mogłaby mieć miejsce ze względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p.

Uzasadnienie

Podmioty, które nie zostały uznane za strony postępowania administracyjnego mogą żądać udostępnienia akt postępowania na podstawie przepisów u.d.i.p. Akta administracyjne jako zbiór dokumentów zgromadzonych i wytworzonych przez organy administracji publicznej, bez względu na ich rodzaj i charakter zawierają informację o jego działalności i stanowią informację publiczną – zob. wyrok WSA z dnia 28 marca 2011 r., II SAB/Kr 13/11, LEX 994243. W skład akt administracyjnych wchodzą przede wszystkim decyzje administracyjne.

W orzecznictwie sądowoadministracyjnym utrwalony jest pogląd, że decyzje administracyjne stanowią informacje publiczne, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a u.d.i.p. Należy mieć bowiem na względzie, że informacją publiczną jest informacja o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć. Taką informacją publiczną jest zatem decyzja jako akt administracyjny i jednocześnie dokument urzędowy – także jeżeli zawiera ona rozstrzygnięcie dotyczące podmiotów innych niż władze publiczne – zob. wyrok WSA z dnia 14 sierpnia 2013 r., IV SAB/Wr 158/13, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych.

Należy podkreślić, że prawo do informacji publicznej, a zatem jej udostępnienie w całości lub w części podlega ograniczeniom przewidzianym w art. 5 u.d.i.p. W związku z tym odmowa udostępnienia informacji publicznej może nastąpić ze względu na ochronę prywatności, tajemnicy przedsiębiorcy, tajemnic ustawowo chronionych i tym podobnych. Jak wskazał WSA w wyroku z dnia 18 kwietnia 2013 r., II SAB/Wa 501/12, LEX 1317172, jeżeli ujawnienie informacji publicznej grozi dobru wspólnemu lub dobru jednostki, istnieją możliwości ograniczenia dostępu do niej poprzez odmowę jej udostępnienia i wydania decyzji w oparciu o art. 16 u.d.i.p. Natomiast okoliczność, że wnioskodawca zastrzegł sobie "prawo do dokonywania publicznej oceny legalności działalności inspektoratów nadzoru budowlanego" nie ma wpływu na możliwość udostępnienia żądanej informacji. Dla udostępnienia tej informacji nie ma znaczenia planowany sposób wykorzystania uzyskanych przez wnioskodawcę danych.

Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .