Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w miejscu obecnego dworca kolejowego zamierza budować spółka Retail Provider, która w 2011 roku kupiła za 12 mln zł olsztyński PKS. Brak dokumentacji planistycznej dla tej części miasta był dotychczas przeszkodą do wystąpienia przez spółkę o zgodę na realizację tej inwestycji.
Zgodnie z zapowiedziami, centrum komunikacyjne ma łączyć funkcje galerii handlowej z funkcją dworców PKP i PKS. Projekt przewiduje także przebudowę i zagospodarowanie najbliższego otoczenia starego dworca głównego. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 120 mln euro, ma ona zostać sfinansowana ze środków własnych firmy i kredytów bankowych.
Budowa miałaby trwać 18-20 miesięcy. Przedstawiciele inwestora zapowiadali, że zależy im na szybkim zakończeniu przebudowy obiektów infrastruktury transportowej, żeby wykorzystać natężone przyjazdy Rosjan, związane z umową o małym ruchu granicznym z rosyjskim obwodem kaliningradzkim. Uchwalenie przez radnych planu zagospodarowania przestrzennego dla okolic dworca oceniali jako "zielone światło" dla tej inwestycji.
W poniedziałek olsztyńscy radni odrzucili natomiast plan zagospodarowania przestrzennego terenów przy ul. Kasprzaka, które miałyby być przeznaczone pod osiedle wielorodzinne lub kolejną galerię handlową. Radni obawiali się m.in. nadmiernego zwiększenia ruchu samochodowego w tym rejonie. W Olsztynie działa obecnie jedna galeria handlowa, a druga jest jeszcze budowana.