E-doręczenie to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru wprowadzony ustawą o doręczeniach elektronicznych, która weszła w życie 5 października 2021 Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mają móc korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.
Minister cyfryzacji wydał komunikat, zgodnie z którym do 10 grudnia 2023 r. podmioty objęte ustawą muszą wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do uruchomienia systemu e-Doręczeń. To:
Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy
- Organy władzy publicznej inne niż wymienione w ust.1. punkcie 1. Ustawy o doręczeniach elektronicznych, w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa, oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
- Narodowy Fundusz Zdrowia
- Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych
- Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne oraz samorządowe zakłady budżetowe
---------------------------------------------------------
E-doręczenia to nowe wyzwanie dla administracji publicznej. Przeczytaj artykuł i przygotuj się na zmiany w przepisach! E-doręczenia w administracji publicznej >
---------------------------------------------------------
Ministerstwo cyfryzacji zachęca do testów
Obowiązek włączenia instytucji do Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych oznacza, że od daty określonej w harmonogramie:
- instytucja musi mieć adres do doręczeń elektronicznych (ADE) zarejestrowany w bazie adresów elektronicznych (BAE)
- korespondencja między zobowiązanymi podmiotami oraz obywatelami i innymi podmiotami musi odbywać się za pośrednictwem systemu e-Doręczeń.
Aby ułatwić dołączenie do Krajowego System Doręczeń Elektronicznych Ministerstwo Cyfryzacji zachęca do przetestowania rozwiązania już dziś. Jeśli instytucja:
- ma system klasy EZD – może skorzystać ze środowiska testowego; pozwoli ono przetestować integrację elektronicznego zarządzania dokumentacją z systemem e-Doręczeń i wprowadzić niezbędne zmiany
- nie ma systemu klasy EZD – może korzystać z testowej aplikacji e Doręczeń.
Testy nie są obowiązkowe, ale pozwolą dostosować się do nowego systemu. Do testowania usługi na środowisku integracyjnym nie jest potrzebny docelowy adres do doręczeń elektronicznych (ADE).
- Przygotowane środowiska testowe pozwolą przeanalizować każdy etap procesu: od wnioskowania o adres po wysyłkę i odbiór konkretnych (testowych) wiadomości. Testy umożliwią także przeszkolenie osób obsługujących doręczenia elektroniczne w Państwa instytucji. Będą także okazją do przeglądu wewnętrznych instrukcji i procedur oraz ewentualnych zmian – zachęca Ministerstwo Cyfryzacji.
Przeczytaj także: Wydanie decyzji administracyjnej to nie to samo, co jej przekazanie adresatowi
E-doręczenia usprawnią obieg dokumentów
Ministerstwo Cyfryzacji przekonuje, że rejestrowane doręczenia elektroniczne zapewniają:
- prawidłową, zweryfikowaną identyfikację nadawcy i odbiorcy przesyłki,
- integralność przesyłki,
- automatyczne generowanie prawnie ważnych dowodów nadania i doręczenia dokumentów elektronicznych,
- skuteczną komunikację z obywatelami i firmami – niezależnie o tego, czy znajdują się pod swoim stałym adresem,
- usprawnienie elektronicznego obiegu dokumentów, w efekcie prostszą obsługę kancelaryjną i jednolity nadzór nad obiegiem dokumentów.
---------------------------------------------------------
Sprawdź, jakie podmioty publiczne obejmie obowiązek stosowania e-doręczeń już od 10 grudnia 2023 r. i przeczytaj, jak je wdrożyć: E-doręczenia w administracji publicznej >
---------------------------------------------------------