Gmina sporządziła gminny program usuwania azbestu w roku 2007, ale nie podjęła uchwały o jego przyjęciu. Czy w związku z tym uważa się ten program za dokument, który zgodnie z obowiązującym prawem obowiązuje?
Odpowiedź
"Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, stosowanych na terytorium Polski" z 2002 r. wskazywał w zadaniach zarządu gminny i powiatu, aby usuwanie azbestu było uwzględniane w planach gospodarki odpadami.
Zatem, jeśli program usuwania azbestu jest częścią planu gospodarki odpadami, to powinien zostać opracowany i uchwalony zgodnie z zasadami dla niego przyjętymi.
"Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032" wskazał opracowywanie programów usuwania azbestu jako zadanie samorządu gminnego i powiatowego. W praktyce jednostki samorządu terytorialnego podejmowały uchwały w tym zakresie. Jednakże należy zauważyć, iż nie ma przepisu prawnego wskazującego jednoznacznie na taki obowiązek samorządów gminnych i powiatowych oraz na formę przyjęcia dokumentu.