Ustawa, którą Sejm uchwalił 7 lipca br., ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy 2019/1936 dotyczącej zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Jej celem jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń podczas wypadków. Dyrektywa ma także zapewnia jednolicie wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego we wszystkich państwach członkowskich, ze szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów.
Dyrektywa reguluje też zasady przeprowadzania oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków, oceny bezpieczeństwa oraz ukierunkowanych kontroli BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Czytaj też: Zasady wywłaszczania nieruchomości pod drogi >>>
Zarządca drogi co 5 lat będzie przeprowadzał ocenę ryzyka
Regulacja zakłada, że wprowadzona ma zostać procedura przeprowadzania co 5 lat oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków. Chodzi także o ocenę bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującą całą sieć, której skutkiem będzie klasyfikacja sieci dróg zgodnie z ich poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Metoda przeprowadzenia oceny ryzyka składa się z dwóch metodologii:
- reaktywnej – opartej na danych dotyczących występowania wypadków drogowych,
- proaktywnej – opartej na parametrach technicznych infrastruktury drogowej.
Czytaj też: Uzgodnienia rozwiązań drogowych z zarządcą dróg >>>
Wybór metody zależy od tego czy zarządca drogi, która będzie poddawana ocenie ryzyka, posiada dane dotyczące wypadków z co najmniej trzech ostatnich lat. Jeśli dane te znajdują się w posiadaniu zarządcy może wykorzystać metodę reaktywną. Jeśli nie posiada takich danych, ocenę przeprowadza wyłącznie z wykorzystaniem metody proaktywnej.
Metoda reaktywna ma być stosowana osobno dla autostrad i dróg ekspresowych oraz pozostałych dróg objętych obowiązkiem przeprowadzenia oceny ryzyka. W przypadku pozostałych dróg zgodnie z założeniami dyrektywy osobno należy analizować drogi jednojezdniowe i dwujezdniowe. Podczas oceny zarządca będzie brał pod uwagę niezbędne dane dotyczących dróg, w tym przekrój, występowanie węzłów, profil poziomy, a w przypadku dróg innych niż autostrady i drogi ekspresowe, również dane w zakresie skrzyżowań oraz średniego dobowego ruchu rocznego.
Cena promocyjna: 38.7 zł
|Cena regularna: 129 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 90.3 zł
Trzy typy klasyfikacji zagrożenia
Efektem przeprowadzenia oceny ryzyka ma być zaliczenie danego odcinka dróg jako:
- niebezpiecznego,
- średnio bezpiecznego
- bezpiecznego.
W przypadku zaliczenia danego odcinka drogi jako niebezpiecznego i średnio bezpiecznego wówczas zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych obowiązkiem będzie dokonać ukierunkowanej kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz podjąć działania zaradcze.
W przypadku zaś zaliczenia danego odcinka drogi jako bezpiecznego wówczas nie jest konieczne podejmowanie dalszych kroków.
Czytaj też: Droga publiczna i wewnętrzna a służebność drogi koniecznej >>>
Większe działa zabezpieczające pieszych
Projekt zakłada, że nowe przepisy, oprócz dotychczasowych dróg zlokalizowanych w transeuropejskiej sieci drogowej (TEN-T) obejmą także:
- autostrady i drogi ekspresowe lub ich odcinki zlokalizowane poza siecią TEN-T;
- drogi krajowe lub ich odcinki, które przebiegają poza miastami oraz są budowane lub przebudowywane albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków unijnych,
- drogi wojewódzkie lub ich odcinki, które przebiegają poza miastami oraz są budowane lub przebudowywane albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków UE i nie posiadają zjazdów.
W przypadku dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przepisy dotyczące oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego – wedle projektu – obejmą również drogi krajowe w miastach oraz drogi krajowe wybudowane bez udziału środków unijnych.
Czytaj też: Zmiana kategorii drogi publicznej a jej wpływ na wydane decyzje administracyjne >>>
Ustanowiony ma zostać obowiązek uwzględniania niechronionych użytkowników drogi, czyli pieszych i rowerzystów, we wszystkich procedurach zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Ustawa trafi do podpisu prezydenta. Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem jednego artykułu, który zacznie obowiązywać 1 stycznia 2023 r.
Sprawdź również książkę: Zarządzanie drogami publicznymi i realizacja inwestycji drogowych >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.