Z dniem 14 sierpnia 2013 r. w życie weszły dwa rozporządzenia dotyczące znaków i sygnałów drogowych: rozporządzenie Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 24 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. poz. 890) oraz rozporządzenie Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 19 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. poz. 891) .
Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych wprowadza nowe znaki z grupy dodatkowych znaków szlaków rowerowych, które pozwolą na jednoznaczne i czytelne oznakowanie szlaków rowerowych. W wyniku nowelizacji usunięto znak R-2 "szlak rowerowy międzynarodowy" oraz R-2a "zmiana kierunku szlaku rowerowego międzynarodowego". Uzupełniono również nazwę znaku R-3 wyrażeniem „lokalnego”. Ponadto dodano nowe znaki wskazujące przebieg i kierunek szlaków rowerowych na połączeniu dróg lub bezpośrednio przed nimi: znak R-4 "informacja o szlaku rowerowym", R-4a "informacja o rzeczywistym przebiegu szlaku rowerowego", R-4b "zmiana kierunku szlaku rowerowego", R-4c "drogowskaz tablicowy szlaku rowerowego", R-4d "drogowskaz szlaku rowerowego w kształcie strzały podający odległość", R-4e "tablica przed drogowskazowa szlaku rowerowego". Rozszerzono również znacznie znaku A-24 "rowerzyści" w taki sposób, że uwzględnia on wszystkie przypadki wjeżdżania rowerzystów na jezdnię (dotychczas znak ten ostrzegał jedynie o miejscu, w którym rowerzyści wjeżdżają na jezdnię lub przez nią przejeżdżają z drogi dla rowerów). W przypadku nowych znaków zastosowano następujące zestawienie kolorystyczne – czarny znak na pomarańczowym tle. Nowe przepisy pozostawiają możliwość stosowania dotychczasowych znaków szlaków rowerowych oznaczających szlaki krajowe (R-1, R-1a, R-1b), jako szlaków lokalnych. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 14 sierpnia br. z wyjątkiem regulacji w zakresie uchylenia przepisów dotyczących znaków R-2 i R-2a, która wejdzie w życie z dniem 7 sierpnia 2018 r. (tj. po upływie 5 lat od dnia ogłoszenia rozporządzenia).
Nowelizacja drugiego z ww. rozporządzeń wynika z konieczności określenia szczegółowych warunków technicznych względem nowych znaków drogowych dla szlaków rowerowych oraz warunków ich umieszczania na drogach. Nowe przepisy modyfikują warunki umieszczania na drogach znaku A-24 "rowerzyści", określają szczegółowe warunki techniczne dla nowych znaków drogowych (R-3, R-4, R-4a, R-4b, R-4c) oraz regulują warunki umieszczania tych znaków na drodze. Zgodnie z rozporządzeniem lica znaków szlaku rowerowego R-1, R-1a, R-1b i R-3 mogą być wykonane z folii typu 1 niezależnie od kategorii drogi. Lica pozostałych znaków kategorii R powinny zostać wykonane z folii typu 2. Ponadto zgodnie z przepisem przejściowym znaki R-2 i R-2a umieszczone w organizacji ruchu na drogach przed dniem wejścia w życie rozporządzenia mogą pozostać w niej nie dłużej niż przez 5 lat od dnia ogłoszenia nowych przepisów.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 24 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. poz. 890)
Rozporządzenie Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 19 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. poz. 891)