Obowiązująca od 21 września nowelizacja ustawy o Rządowym Funduszu Dróg i innych ustaw, namieszała w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wprowadziła nowy rodzaj przejścia dla pieszych – przejście sugerowane, zmieniła zakres obowiązków niektórych uczestników ruchu drogowego, a także przedefiniowała wiele pojęć, dopasowując ich brzmienie do ustawy o drogach publicznych. Kontrowersje wśród ekspertów z zakresu prawa o ruchu drogowym oraz dezorientacje kierowców wywołała nowa definicja skrzyżowania. Wiele przepisów zarówno ustawy Prawo o ruchu drogowym, jak i rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, jest połączonych z faktem przejeżdżania przez skrzyżowanie. Skrzyżowanie odwołuje ograniczenie prędkości obowiązujące przed nim. A za wyprzedzanie na skrzyżowaniu grozi mandat do 1000 zł i 10 punktów karnych.
O kontrowersjach przeczytaj także: Nowe przepisy namnożyły skrzyżowań - nawet policja ma z tym kłopot.
Czytaj w LEX: Istotne zmiany w realizacji zjazdów >>>
Czytaj więcej w LEX: Warunki użytkowania dróg według nowych przepisów od 21 września 2022 roku >>>
Nowa definicja skrzyżowania
Do tej pory Prawo o ruchu drogowym definiowało skrzyżowanie jako ”przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną”.
Po nowelizacji skrzyżowaniem jest: „część drogi będącą połączeniem dróg albo jezdni jednej drogi w jednym poziomie, z wyjątkiem połączenia drogi o nawierzchni twardej z drogą o nawierzchni gruntowej lub z drogą wewnętrzną”.
Pojawiły się więc m.in. pytania, czy przejazd i jezdnia do zawracania to skrzyżowania. Czy do tego pojęcia można zaliczyć zjazd na parking, przejazd awaryjny na drodze dwujezdniowej. Czy każde połączenie drogi o nawierzchni twardej z inną drogą o podobnej nawierzchni może stanowić potencjalnie miejsce krzyżowania się. I czy jako odrębne skrzyżowania trzeba traktować przecięcia się każdego wlotu i wylotu na skrzyżowaniu. To tylko niektóre z szeregu podnoszonych wątpliwości przez ekspertów.
Czytaj w LEX: Wypadek / kolizja drogowa a korzystanie przez kierującego z telefonu - LINIA ORZECZNICZA >>>
Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl i zyskaj unikalne funkcjonalności >>>
Przejazd i jezdnia do zawracania to nie skrzyżowanie
Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, wyjaśnia, że nowa definicja skrzyżowania nie zmienia dotychczasowego sposobu klasyfikowania skrzyżowań dróg, ani nie wpływa w tym zakresie na stosowanie przepisów Prawa o ruchu drogowym i aktów wykonawczych. Zmiana polega jedynie na zaliczeniu do skrzyżowań połączeń dwóch lub większej liczby jezdni jednej drogi.
Rzecznik wskazuje, że w myśl art. 2 pkt 10 Prawa o ruchu drogowym, skrzyżowaniem nie jest przejazd ani jezdnia do zawracania na drodze o dwóch jezdniach głównych. Przejazdy lub jezdnie do zawracania mogą być elementem skrzyżowania lub występować samodzielnie na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami, w szczególności w celu umożliwienia wykonania relacji zakazanych na skrzyżowaniu. Natomiast za skrzyżowanie uznaje się miejsce, w którym jezdnie jednej drogi łączą się (lub rozwidlają), analogicznie jak miejsce, w którym dwie drogi łączą się (lub rozwidlają).
Ministerstwo Infrastruktury objaśnia, że skrzyżowaniami są wzajemne połączenia jezdni:
- głównych,
- dodatkowych,
- łącznic
- jezdni zbierająco-rozprowadzających
- miejsca zmiany przekroju drogi, np. z przekroju o dwóch jezdniach głównych na przekrój o jednej jezdni głównej i odwrotnie.
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury twierdzi, że prawo trzeba było zmienić, bo dotychczas było ono niespójne - np. połączenie jezdni głównej z jezdnią dodatkową było klasyfikowane jako skrzyżowanie (i tak oznakowywane), ale także jako wjazd na drogę lub wyjazd z drogi.
- Podobnie warto zwrócić uwagę, że w przypadku węzła, w jednym poziomie krzyżują się dwie jezdnie tej samej drogi (jezdnia główna i łącznica), a nie dwie odrębne drogi (te krzyżują się na dwóch poziomach). Zgodnie z nowymi przepisami połączenie dwóch jezdni zawsze stanowi skrzyżowanie – twierdzi rzecznik.
Podkreśla, że jezdnie rozdziela pas dzielący, a nie wyspy dzielące lub wyspy kanalizujące ruch, w tym stanowiące wyspy azylu na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerów (par. 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych). W takich przypadkach nie ma mowy o skrzyżowaniach, ponieważ droga posiada wówczas jedną jezdnię główną.
Czytaj w LEX: Organizacja ruchu na drogach wewnętrznych >>>
Czytaj w LEX: Projekt organizacji ruchu - KOMENTARZ PRAKTYCZNY >>>
Zjazd na parking to nie skrzyżowanie
Resort podkreśla, że wprowadzona klasyfikacja skrzyżowań likwiduje występujące dotychczas odmienne podejście przy uznawaniu połączeń jezdni jednej drogi jako skrzyżowań. W przypadku klasyfikacji połączeń z obiektami zlokalizowanymi przy drodze należy podkreślić, że dojazd do obiektu przy drodze może mieć postać zarówno zjazdu (wówczas, gdy prowadzi do nieruchomości gruntowej usytuowanej poza pasem drogowym; przypadek drogi wewnętrznej), jak i wjazdu lub wyjazdu (gdy prowadzi do części drogi, np. miejsca obsługi podróżnych, pętli autobusowej, parkingu). Takie miejsca nie tworzą skrzyżowań, bo skrzyżowaniem jest połączenie ze sobą jezdni: głównej, dodatkowej, łącznicy i jezdni zbierająco-rozprowadzającej, a nie tych jezdni z miejscem obsługi podróżnych, pętlą autobusową, czy parkingiem (realizowanych za pomocą wjazdu lub wyjazdu). Z kolei połączenie dwóch jezdni za pomocą dodatkowego pasa ruchu do skrętu w lewo nie stanowi skrzyżowania, jeżeli ten pas związany jest funkcjonalnie ze zjazdem, wyjazdem lub wjazdem.
Skrzyżowaniem nie jest także przejazd awaryjny na drodze o dwóch jezdniach głównych. Resort uzasadnia, że przejazd awaryjny nie służy do prowadzenia ruchu drogowego w normalnych warunkach, lecz do awaryjnego prowadzenia ruchu pojazdów przez odpowiednie służby.
Czytaj w LEX: Nowe zasady projektowania dróg od 21 września 2022 r. >>>
Czytaj w LEX: Nowe obowiązki zarządców dróg w zakresie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego >>>
Prawo wciąż będzie niezrozumiałe
Maciej Wroński, eksport z zakresu ruchu drogowego zwraca uwagę, że wyjaśnienia Ministerstwa Infrastruktury nie zastępują norm prawnych, z których wynika zupełnie inne zachowanie kierowcy niż to sugeruje resort. Ekspert uważa, że interpretacja tych przepisów przez przedstawiciela Ministra Infrastruktury to opowieść, co autor tych przepisów miał na myśli, z wykorzystaniem pojęć, które nie występując w ustawie prawo o ruchu drogowym, a występują w przepisach adresowanych do zarządców dróg i wykonawców inwestycji drogowych.
- A tych przepisów użytkownicy dróg nie ma obowiązku znać, bo nie są do nich adresowane. I przeciętny kierowca jak nie wiedział, tak dalej nie będzie wiedział, co to jest skrzyżowanie – mówi Maciej Wroński.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.