Pytanie:
Czy na stanowisko skarbnika powiatu, który jest zatrudniony w ramach powołania, należy organizować nabór zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych?
Czy na to stanowisko można awansować pracownika starostwa i jakie powinna dana osoba posiadać kwalifikacje?
Odpowiedź:
Nie ma obowiązku przeprowadzania naboru na stanowisko skarbnika powiatu.
Uzasadnienie:
Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.o.p.s., skarbnik gminy (powiatu, województwa) zatrudniany jest na podstawie powołania. Obowiązek przeprowadzania otwartego i konkurencyjnego naboru, o którym mowa w art. 11 u.o.p.s. nie obejmuje pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru i powołania oraz na stanowiskach innych niż urzędnicze, czyli pomocniczych i obsługi. Należy jednak pamiętać, że skarbnik gminy (powiatu, województwa) jako główny księgowy budżetu musi spełniać wymagania stawiane głównym księgowym. Stosownie zatem do art. 54 ust. 2 ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych, głównym księgowym, może być osoba, która:
1. ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że odrębne ustawy uzależniają zatrudnienie w jednostce sektora finansów publicznych od posiadania obywatelstwa polskiego,
2. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
3. nie była prawomocnie skazana za przestępstwo przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo skarbowe,
4. posiada znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków głównego księgowego,
5. spełnia jeden z poniższych warunków:
a. ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3 letnią praktykę w księgowości,
b. ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6 letnią praktykę w księgowości,
c. jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,
d. posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.
Na marginesie warto dodać, że w myśl art. 68[1] ustawy z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy, powołanie może być poprzedzone konkursem, choćby przepisy szczególne nie przewidywały wymogu wyłonienia kandydata na stanowisko wyłącznie w wyniku konkursu. W praktyce oznacza to, że choć nie ma takiego obowiązku, pracodawca samorządowy może ogłosić konkurs na stanowisko skarbnika powiatu, jeżeli widzi taka potrzebę.