Jeden z mieszkańców wystąpił do przewodniczącego rady miejskiej z wnioskiem o zmianę zasad rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy. W odpowiedzi rada poinformowała wnioskodawcę o sposobie załatwienia jego pisma, załączając wyciąg z protokołu z posiedzenia komisji rozwoju infrastruktury komunalnej i zagospodarowania przestrzennego, w którym zawarte zostało stanowisko komisji w tej sprawie. Wnioskodawca uznał, że jego pismo zostało niewłaściwie rozpatrzone i złożył skargę na bezczynność rady.
Wojewoda odpowiadając na skargę mieszkańca poinformował, że rada gminy będąc organem kolegialnym podejmuje swoje rozstrzygnięcia w formie uchwał, zatem swoje stanowisko w sprawie będącej przedmiotem pisma złożonego przez wnioskodawcę, winna wyrazić w takiej właśnie formie. W piśmie wojewoda zawarł również prośbę o rozpatrzenie pisma mieszkańca zgodnie z obowiązującymi przepisami i zawiadomienia o tym zainteresowanego.
WSA uznał, iż w sprawie brak jest podstaw do twierdzenia, że rada miejska pozostawała w bezczynności. Zgodnie z ukształtowanymi w orzecznictwie poglądami, na warunkach określonych w art. 101a ustawy o samorządzie gminnym w zakresie działalności uchwałodawczej może być zaskarżona do sądu administracyjnego bezczynność rady gminy polegająca na niepodjęciu uchwały w sytuacji, kiedy organ ten jest do tego obligowany konkretnymi unormowaniami. Zdaniem Sądu nie sposób przywołać przepisu prawa, który nakazywałby radzie miejskiej wydanie uchwały, której przedmiotem byłaby odpowiedź na pismo skarżącego, sugerujące zmianę obowiązujących zasad kalkulacji taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków. Zgodzić należy się z wojewodą, że rada gminy jako organ kolegialny jest obowiązana wydawać swoje rozstrzygnięcia w formie uchwał, nie każda jednak sprawa wymaga wydania konkretnego rozstrzygnięcia. Żaden przepis nie nakłada na radę gminy obowiązku wydania rozstrzygnięcia w stosunku do każdego pisma do niej kierowanego, złożonego przez osobę trzecią. Dodatkowo wskazać należy, że uchwała nie jest jedyną formą uzewnętrzniania woli rady, w praktyce bowiem organ stanowiący podejmuje także apele, wnioski, rezolucje, stanowiska itp.
Na podstawie: Postanowienie WSA w Gliwicach z 1 października 2012 r., sygn. akt II SAB/Gl 39/12, nieprawomocne
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)