W wystąpieniu skierowanym do Zespołu ds. Energii, Klimatu i Środowiska KWRiST Związek Powiatów Polskich zwrócił się o rozważenie podjęcia przez rząd inicjatywy legislacyjnej polegającej na uchyleniu art. 404 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Zgodnie z obowiązującą regulacją gminy i powiaty, których dochody z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6 ustawy, są większe niż 10-krotność średniej krajowej dochodów z roku poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, liczonej odpowiednio dla gmin i powiatów, przekazują nadwyżkę z tytułu tych dochodów do właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

 

Zdaniem organizacji przekazywanie „nadwyżek” zgodnie z art. 404, osłabia możliwości samorządów w realizacji celów środowiskowych, w tym zadań przewidzianych w art. 400a PoŚ. Niewiele natomiast zmienia to w funkcjonowaniu WFOŚiGW, skoro są one częścią administracji rządowej. Zdaniem ZPP, przekazywanie nadwyżek stanowi wyłącznie kolejne ograniczenie budżetowe nałożone na samorządy, z którym wiąże się także dodatkowa biurokracja finansowa

- Wskazane dochody nie stanowią całości wpływów z tytułu opłat i kar. Zgodnie z art. 402 samorządy partycypują w nich wyłącznie częściowo, jedynie gmina w całości otrzymuje dochód pochodzący z tytułu opłat i kar za usunięcie drzewa. Co do zasady zaś, wpływy z tytułu opłat i kar stanowią w 20 proc. dochód budżetu gminy, a w 10 proc. dochód budżetu powiatu – przekonuje ZPP.

Czytaj w LEX: Opłaty i kary za usunięcie drzewa lub krzewu >

Organizacja uważa, że środki te powinny pozostać w samorządach, które spożytkowałyby je na cele środowiskowe. Mogłoby to wzmocnić zwłaszcza mniejsze samorządy, gdzie mała liczba mieszkańców ma wpływ na wyliczenie nadwyżek wobec średniej krajowej.

Temat poruszono wstępnie na ostatnim posiedzeniu Zespołu środowiskowego Komisji Wspólnej w dniu 19 lipca. Przedstawicielka Ministerstwa Klimatu i Środowiska poinformowała, że resort nie planował zmian w przepisie, zwłaszcza jego usunięcia. Natomiast prawdopodobnie zostanie rozważona możliwość podniesienia przedmiotowego limitu, ponieważ temat przewijał się także podczas debat sejmowej komisji petycji.

Sprawdź w LEX: 

 

Cena promocyjna: 260.11 zł

|

Cena regularna: 289 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 86.7 zł