Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Jeden z mieszkańców zwrócił się do spółki transportowej o udostępnienie informacji dotyczących organizacji kontroli biletów prowadzonej w komunikacji autobusowej realizowanej przez spółkę. Żądał między innymi przesłania wzoru identyfikatora upoważniającego do kontroli biletów oraz liczby osób upoważnionych do kontroli biletów.
Mieszkaniec argumentował, iż spółka świadczy usługi dowozu dzieci do szkół na zlecenie i ze środków miasta, a ponadto otrzymuje dopłaty z budżetu Państwa do biletów z ulgą ustawową. W związku z tym spółka jest podmiotem wykonującym zadania publiczne z zakresu transportu zbiorowego i dysponuje majątkiem publicznym.
Spółka odmówiła udzielenia żądanej informacji. Wyjaśniła, iż dowożenie dzieci do szkół wykonywane ze środków jednostek samorządu terytorialnego, realizowane jest w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.). Zdaniem spółki, w tych przypadkach nie można mówić o wykonywaniu zadań publicznych lub dysponowaniu majątkiem publicznym.
WSA uznał, iż co do zasady informacja dotycząca liczby osób posiadających uprawnienia do kontroli biletów w autobusach uruchamianych przez spółkę, dotyczy publicznej sfery działania podmiotu. To samo dotyczy wzoru identyfikatora upoważniającego do prowadzenia kontroli biletów.
Nie oznacza to jednak, że żądana we wniosku informacja musi być udostępniona w pełnym zakresie, a także, że udostępnienie tej informacji nie będzie wymagać jej przetworzenia. Zatem organ będzie musiał ewentualnie wezwać wnioskodawcę do wykazania interesu publicznego w przypadku informacji publicznej, która może być udostępniona jako przetworzona.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 18 lutego 2014 r., sygn. akt II SAB/Ol 3/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.