Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 115 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Rozwiązuje problem braku kompleksowych regulacji w Polsce dotyczących funkcjonowania miejsc doraźnego schronienia.

- Nowe rozporządzenie wprowadza spójne standardy dotyczące organizacji i wymagań technicznych dla takich miejsc, co umożliwia efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz zapewnienie bezpieczeństwa ludności na czas wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub w czasie wojny. Dzięki regulacjom zminimalizowane zostaną ryzyka związane z nieprzygotowaniem przestrzeni ochronnych, a organy ochrony ludności otrzymają narzędzie do skutecznego planowania i realizacji działań w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej – uzasadnia resort spraw wewnętrznych i administracji.

 

Rodzaje obiektów budowlanych

Projektowane rozporządzenie określa rodzaje obiektów budowlanych, w których przewiduje się organizowanie miejsc doraźnego schronienia po odpowiednim przystosowaniu ich lub  wykonanie miejsc do tymczasowego ukrycia ludności. W przypadku wprowadzenia stanu wojennego lub w czasie wojny takie miejsca mogą być w:

  1. kondygnacjach podziemnych w budynkach użyteczności publicznej lub budynkach mieszkalnych wielorodzinnych;
  2. garażach podziemnych;
  3. innych budowlach podziemnych w granicach administracyjnych miast, wykorzystywanych w szczególności do celów transportu drogowego i szynowego, w tym obiektach budowlanych metra, podziemnego tramwaju i kolei podziemnej, jeżeli nie spełniają warunków technicznych i warunków technicznych użytkowania dla budowli ochronnej;
  4. tunelach, wykopach i podziemnych przejściach dla pieszych;
  5. istniejących budowlach umocnionych oraz elementach dawnych fortyfikacji.

Przeczytaj także: 6 mld zł na budowę i przystosowanie schronów w samorządach

Jak przygotować doraźne schronienia?

Projekt określa też czynności, jakie trzeba wykonać w trakcie organizowania miejsc doraźnego schronienia w przystosowanych przestrzeniach w obiektach budowlanych. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub wojewoda będzie miał obowiązek  m.in. wytypowania, sprawdzenia i zaewidencjonowania obiektów budowlanych przydatnych ze względu na konstrukcję i wyposażenie, jako miejsca doraźnego schronienia oraz w warunkach zagrożenia nakazanie ich przystosowania oraz przystosowanie przez właściciela lub zarządcę przestrzeni wskazanych przez organ ochrony ludności do pełnienia funkcji obiektu zbiorowej ochrony, celem udostępnienia ich na cele ochrony ludności.

Ponadto wskazano, jakie czynności należy wykonać w celu przystosowania obiektu do pełnienia funkcji obiektu zbiorowej ochrony.

Zobacz także:  Gdzie jest schron? Wystartowała aplikacja z adresami

Takie warunki techniczne muszą spełniać miejsca doraźnego schronienia

Projektowana regulacja wskazuje warunki techniczne dotyczące konstrukcji obiektu budowlanego (stropów i ścian), jakie musi posiadać obiekt budowlany, w którym może być planowane miejsce doraźnego schronienia. Określa też warunki techniczno-użytkowe, jakie muszą zostać spełnione, żeby budynki, obiekty budowlane lub ich części mogły zostać zaplanowane do zorganizowania miejsc doraźnego schronienia lub uznane za przydatne do przystosowania miejsca doraźnego. Na przykład w przypadku kondygnacji podziemnej w budynku użyteczności publicznej lub mieszkalnym wielorodzinnym, w tym garażu podziemnym:

  • ściany zewnętrzne są wykonane z betonu zbrojnego o grubości 20 cm lub muru o grubości co najmniej 24 cm z cegły pełnej lub bloczków silikatowych,
  • górna powierzchnia stropu znajduje się na wysokości nad poziomem otaczającego terenu nieprzekraczającej 1 m,
  • strop jest wykonany z betonu zbrojonego o grubości, co najmniej 20 cm, a przypadku gdy odległość pomiędzy podporami stałymi stropu przekracza 4 m, wymaganie dla stropu będzie spełnione jeżeli strop ten będzie żelbetowy monolityczny lub będzie mieć zapewnione dodatkowe podparcie, tak by odległość pomiędzy stałymi i dodatkowymi podporami nie przekroczyła 4 m oraz nośność podpór dodatkowych nie była niższa od połowa nośności podpór stałych.

Projekt określa, że pojemność miejsca doraźnego schronienia określa się przy założeniu, że minimalna powierzchnia użytkowa przypadająca na jedną osobę to 1,5 mkw oraz 2 mkw na każdą osobę z niepełnosprawnością poruszającą się na wózku inwalidzkim. Takie miejsca mają być oznakowane za pomocą międzynarodowego znaku rozpoznawczego obrony cywilnej oraz napisu „MIEJSCE DORAŹNEGO SCHRONIENIA”.

 

Schronienie także w okopie, ziemiance, szczelinie przeciwlotniczej

Projektowane przepisy określają też sytuacje, w której w czasie wojny może zabraknąć wystarczającej liczby miejsc schronienia w miejscach wcześniej przygotowanych. Rozporządzenie wskazuje na możliwość przygotowania miejsca doraźnego schronienia w formie ukrycia doraźnego wolnostojącego oraz wskazuje czynności wykonywane w ramach zorganizowania miejsc doraźnego schronienia w wykonanych miejscach przystosowanych do tymczasowego ukrycia ludności.

Projekt określa rodzaje wolnostojących obiektów budowlanych, które wykonane doraźnie mogą stanowić miejsce doraźnego schronienia, do których zaliczają się:

  • szczeliny przeciwlotnicze,
  • okopy,
  • ziemianki.

Ze względu na sposób przygotowania i stopień ochrony tych obiektów budowlanych określono, że pojemność doraźnego ukrycia w formie wolno stojącej nie może przekraczać 300 osób, przy czym w przypadku ukryć o pojemności nieprzekraczającej 25 osób dopuszcza się zastosowanie okopów zamiast szczelin przeciwlotniczych. Takie miejsce doraźnego schronienia jest przeznaczone na krótkotrwałe przebywanie osób do kilkunastu godzin, o ile nie zostało wyposażone w dodatkowe urządzenia i instalacje grzewcze, wodociągowo-kanalizacyjne oraz wydzielone miejsca do spania.

Nowe obowiązki nie tylko samorządowców

Wejście w życie w rozporządzenia nałoży nowe obowiązki m.in. na starostów związane z planowaniem liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecaniem wykonania sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony. Starostowie zajmą się też organizowaniem miejsc doraźnego schronienia.

Na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast spadnie obowiązek bieżących przeglądów budowlanych w celu wytypowania obiektów budowlanych, które mogą być uznane za obiekty zbiorowej ochrony. Planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecanie wykonania sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony. Organizowanie miejsc doraźnego schronienia.

Rozporządzenie, kiedy wejdzie w życie, będzie też oddziaływało na osoby prawne, osoby fizyczne, przedsiębiorstwa, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Spocznie na nich zorganizowanie miejsc doraźnego schronienia w drodze nakazu przystosowania pomieszczeń budynków, garaży podziemnych, tuneli, budowli ziemnych, wykopów i tym podobnych obiektów do pełnienia funkcji obiektu zbiorowej ochrony.

Projekt trafił do konsultacji publicznych.

 

Nowość
Bestseller
Prawo budowlane w praktyce. Pytania i odpowiedzi
-10%
Nowość
Bestseller

Kamil Kłosiński, Joanna Maj

Sprawdź  

Cena promocyjna: 179.1 zł

|

Cena regularna: 199 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 149.25 zł