Zgodnie z założeniami projektu pn. „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie”, każdy z czterech nowych pojazdów będzie mieć od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących.
„To kolejny projekt, który uzyskał dofinansowanie z dodatkowych środków z Krajowej Rezerwy Wykonania” - powiedział dyrektor Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze Paweł Sługocki.
Standard wyposażenia szynobusów został określony na 2 klasę. Każdy z nich będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych. Maksymalna prędkość eksploatacyjna tych pociągów nie będzie mniejsza niż 120 km/h.
„To zadanie zostało wpisane do przyszłorocznego budżetu, jednak już rozpoczęły się procedury przetargowe. Nowe szynobusy muszą uzyskać homologację umożliwiającą wjazd na teren Niemiec. Homologacja związana jest z kwestiami wzmocnienia korpusu szynobusu. W sytuacjach zderzeniowych jest on dużo mocniejszy, a zatem bezpieczniejszy od tych, które posiadamy w tej chwili. Posiada także dodatkowe osobne wejście dla maszynisty” - powiedział wicemarszałek woj. lubuskiego Jacek Hoffman.
Według władz regionu, zakup kolejnych pojazdów szynowych jest niezbędny w celu unowocześnienie taboru kolejowego i ma umożliwić realizację bezpośrednich połączeń z Zielonej Góry i Gorzowa do Berlina.
Obecnie województwo Lubuskie jest właścicielem 12 szynobusów, które użycza Zakładowi Przewozów Regionalnych w Zielonej Górze. Pierwszy z nich został zakupiony przez samorząd w 2003 roku, najnowszy wyjechał na tory w tym roku. Pojazdy te są wykorzystywane do realizacji połączeń na liniach niezelektryfikowanych.
W przypadku zakupu taboru na potrzeby połączeń międzywojewódzkich Lubuskie zawarło porozumienie z woj. zachodniopomorskim. Wspólnie z nim będzie ubiegać się o dofinansowanie z funduszy unijnych zakupu nowych pociągów elektrycznych, z których dwa trafią do woj. lubuskiego. Koszt jednego takiego pociągu to ok. 50 mln zł.
Region w chwili obecnej nie zamierza tworzyć własnej spółki przewozowej i nadal będzie korzystał z usług Przewozów Regionalnych. W 2013 roku w budżecie województwa na realizację połączeń kolejowych przez PR zapisano ok. ponad 34 mln zł.
„W chwili obecnej województwo lubuskie nie planuje powołania własnej spółki przewozowej. Uważamy, że najlepszą formą jest organizowanie przetargów na obsługę linii w trybie ustawy – Prawo zamówień publicznych” - dodała marszałek Polak.
mmd/ mki/ mow/