Autorzy projektu ustawy podkreślają, że projektowana ustawa będzie niosła pozytywne efekty dla obywateli, jak i budżetu państwa oraz budżetów samorządu terytorialnego. Zmniejszy bowiem koszty pracy organów administracji publicznej - rządowej i samorządowej - oraz wymiaru sprawiedliwości, gdyż obowiązek dwukrotnego dostarczania przesyłek poleconych wiąże się nie tylko z nakładem pracy pracowników administracyjnych, ale także bardzo dużymi kosztami finansowymi.

Zdaniem projektodawców, podobnie oszczędność - czasu i pieniędzy - będą występowały po stronie obywateli, gdyż obowiązek osobistego odbioru z placówki operatora pocztowego przesyłki poleconej wiąże się z koniecznością posiadania wolnego czasu, niekiedy kosztem nie tylko aktywności prywatnej, lecz i zawodowej.

Proponuje się zatem wprowadzenie do ustawodawstwa składania przez osobę fizyczną wniosku o doręczanie przesyłek poleconych do skrzynki oddawczej. Wniosek taki będzie składany operatorowi publicznemu lub innemu operatorowi pocztowemu w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) i będzie on wiązał tylko tego operatora, któremu złożono wniosek. Złożenie przez doręczającego pisma do skrzynki oddawczej na podstawie takiego oświadczenia woli osoby fizycznej będzie równoznaczne z prawidłowym doręczeniem i będzie wywoływało skutki takiego doręczenia.

W projekcie przewiduje się, że oświadczenie adresata będzie mogło być cofnięte na piśmie w każdym czasie ze skutkiem od dnia następującego po dniu złożenia cofnięcia oświadczenia.

W przypadku, gdy osoba fizyczna złoży oświadczenie operatorowi pocztowemu, jeżeli doręczający nie zastanie adresata w mieszkaniu, doręczający doręczać będzie przesyłkę poleconą do skrzynki oddawczej adresata ze skutkiem doręczenia. W takim przypadku doręczający będzie obowiązany stwierdzić na potwierdzeniu odbioru sposób doręczenia, numer i dzień sporządzenia oświadczenia adresata, a na doręczonym piśmie zaznaczyć dzień doręczenia i opatrzyć to stwierdzenie swoim podpisem.

W przypadku gdy adresat pisma uchybi terminowi liczonemu od dnia doręczenia mu pisma w sposób określony w proponowanych rozwiązaniach oraz wykaże brak winy w uchybieniu temu terminowi, termin taki zostanie mu przywrócony. Takie przywrócenie terminu będzie więc możliwe w szczególności w sytuacji, gdy adresat wykaże, że dokonano włamania do jego skrzynki pocztowej, czy też doręczyciel faktycznie nie doręczył pisma pomimo, że wypełnił zwrotne potwierdzenie odbioru, tak jakby to pismo doręczył.

Projekt zakłada stosowne zmiany w postępowaniu administracyjnych, sądowo-administracyjnych, cywilnym karnym i podatkowym.

Na podstawie: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 17 czerwca 2011 r.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.)