Dom pomocy społecznej prowadzi bibliotekę jako forma terapii zajęciowej. Biblioteka nie prowadzi księgozbioru, książki pochodzą głównie z darowizn.
Czy pracownik zatrudniony w bibliotece musi posiadać szczególne kwalifikacje związane z zajmowanym stanowiskiem?
Czy biblioteka powinna posiadać regulamin?
Odpowiedź
Osoby zatrudnione w bibliotece, na stanowiskach bibliotekarskich powinny mieć odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach szczególnych. Dotyczy to także biblioteki będącej częścią samorządowej jednostki organizacyjnej.
Jeżeli biblioteka jest komórką organizacyjną jednostki, zbędne jest tworzenie odrębnego regulaminu dla tej komórki.
Jeżeli biblioteka jest częścią jednostki organizacyjnej jaką jest dom pomocy społecznej wówczas nie ma konieczności tworzenia odrębnego regulaminu tejże biblioteki. Stanowiska osób, których obowiązki również przewidują prowadzenie biblioteki powinny być ujęte w regulaminie wynagradzania domu pomocy społecznej. Oczywiście nie stoi to na przeszkodzie wydania stosownego regulaminu, ustalającego zasady korzystania z biblioteki.
Zgodnie z pkt 6, 11, 15 (zakres stanowisk pomocniczych i obsługi) części H tabeli IV załącznika nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.) - dalej r.w.p.s. osoby zajmujące się biblioteką w samorządowej jednostce organizacyjnej powinny mieć kwalifikacje określone w przepisach odrębnych tj. w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539, z późn. zm.) - dalej u.b.
W myśl art. 29 ust. 1 u.b. pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bibliotekarskich powinni posiadać kwalifikacje bibliotekarskie. Do pracowników tych należą, wskazani w r.w.p.s.:
- bibliotekarz,
- starszy bibliotekarz.
Według przepisów r.w.p.s., kierownik biblioteki jednostki samorządowej powinien mieć kwalifikacje umożliwiające zajmowanie stanowiska co najmniej starszego bibliotekarza.
Zgodnie z tabelą 2 zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji (Dz. U. Nr 41, poz. 419) - dalej r.w.k.b., osoby zajmujące stanowisko starszego bibliotekarza powinni legitymować się co najmniej:
- wykształceniem wyższym bibliotekarskim, wyższym odpowiadającym profilowi biblioteki, wykonywanej specjalności oraz 2-letnim stażem pracy,
- wykształceniem wyższym zawodowym bibliotekarskim, wyższym zawodowym odpowiadającym profilowi biblioteki, wykonywanej specjalności oraz 3-letnim stażem pracy,
- ukończonym studium bibliotekarskim i 4-letnim stażem pracy.
Osoba zajmująca stanowisko bibliotekarza powinna natomiast legitymować się co najmniej:
- wykształceniem wyższym bibliotekarskim, wyższym odpowiadającym profilowi biblioteki, wykonywanej specjalności oraz rocznym stażem pracy,
- wykształceniem wyższym zawodowym bibliotekarskim, wyższym zawodowym odpowiadającym profilowi biblioteki, wykonywanej specjalności oraz rocznym stażem pracy,
- ukończonym studium bibliotekarskim i 2-letnim stażem pracy,
- wykształceniem średnim bibliotekarskim i 2-letnim stażem pracy.
Do stażu pracy bibliotekarza (starszego bibliotekarza) wskazanego wyżej zalicza się wyłącznie okresy zatrudnienia na stanowiskach wymagających przygotowania bibliotekarskiego w (§ 4 ust. 1 r.w.k.b.):
- bibliotekach i ośrodkach informacji naukowej,
- jednostkach badawczo-rozwojowych,
- archiwach, instytucjach kultury innych niż biblioteki,
- urzędach organów administracji rządowej lub samorządowej,
- organizacjach społecznych,
- szkołach wyższych, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych.
Tylko w uzasadnionych przypadkach pracodawca może zaliczyć pracownikowi do stażu pracy okresy zatrudnienia w innych instytucjach niż wymienione wyżej, na stanowiskach, na których nabył kwalifikacje przydatne do pracy na określonym stanowisku w bibliotece (§ 4 ust. 2 r.w.k.b.).
Wymagania kwalifikacyjne stwierdza pracodawca, na podstawie dyplomów, świadectw lub zaświadczeń oraz świadectw pracy, dokumentujących (§ 3 r.w.k.b.):
- ukończenie szkół wyższych, szkół, kursów kwalifikacyjnych oraz innych form kształcenia,
- okresy zatrudnienia,
- dorobek naukowy, dydaktyczny, zawodowy.
Kwalifikacje pracownika zatrudnionego w bibliotece
Czy pracownik zatrudniony w bibliotece musi posiadać szczeglne kwalifikacje związane z zajmowanym stanowiskiem?