Stan faktyczny
Zamawiający – Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej” prowadzi postępowanie na usługę tworzenia i prowadzenia punktów zbierania odpadów komunalnych oraz zorganizowanie punktów odbioru i utylizowaniu przeterminowanych leków. Wartość przetargu przekracza progi unijne. Zamawiający jako warunek udziału w postępowaniu ustalił posiadanie zezwolenia na transport odpadów lub oświadczenia o wpisaniu do rejestru wynikającego z ustawy o odpadach.
W celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu zamawiający zaznaczył, że warunek będzie spełniony, jeśli wykonawca będzie dysponował określoną liczbą pojazdów spełniających wymagania dotyczące transportu odpadów. Dopuszczona została możliwość korzystania w tym zakresie z zasobów podmiotów trzecich. Postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz warunek udziału w postępowaniu wzbudził wątpliwość wykonawcy, który wniósł w tej sprawie odwołanie od czynności niezgodnego z przepisami Prawa zamówień publicznych z 29.01.2004 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 2164) dalej p.z.p., sporządzenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zarzuty wykonawcy
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 22 ust. 1a p.z.p. Zdaniem wykonawcy, warunki udziału w postępowaniu nie zostały wskazane w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Bezpośrednio z tym zarzutem związane jest naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 p.z.p.), z tego względu, iż zdaniem odwołującego, warunki udziału w postępowaniu oraz kryteria oceny ofert preferują jednego z potencjalnych wykonawców.
LEX Zamówienia Publiczne Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami |
Odwołujący wskazał, iż w taki sposób postawione warunki udziału w postępowaniu są niezgodne z przepisami ustawy o odpadach. Zgodnie z jej postanowieniami, podmiot posiadający zezwolenie na transport odpadów nie ma prawa wykonywać tego transportu przy użyciu pojazdów, które do danego zezwolenia nie zostały wpisane. Dlatego też, wykonawca w przetargu nie może opierać się na zasobach podmiotu trzeciego, a więc musi je spełniać samodzielnie.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
Krajowa Izba Odwoławcza, wyrokiem z 24.11.2016 r., KIO 2101/16, oddaliła odwołanie. Izba stwierdziła, że sformułowany przez zamawiającego warunek udziału w postępowaniu nie narusza ani przepisów p.z.p., ani ustawy o odpadach. Określenie w ten sposób wymagań jest proporcjonalne do wymaganych czynności zamówienia jak również zapewnia zachowanie zasady równego traktowania wykonawców i uczciwą konkurencję.
Jak wskazał skład orzekający okoliczność dopuszczenia możliwości posiłkowania się zasobami podmiotu trzeciego nie może prowadzić do niezgodnego z prawem sporządzenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Izba uznała, iż takie działanie zamawiającego daje szansę na uzyskanie zamówienia wielu innym podmiotom, które samodzielnie nie byłyby w stanie spełnić warunku udziału w postępowaniu.
Stanowisko to potwierdza opinia Ministra Środowiska z 5.07.2006 r., w której wskazano, iż wniosek o wydanie zezwolenia na transport odpadów powinien zawierać miedzy innymi wskazanie sposobu i sposobu transportu odpadów. Wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania własnych środków transportu, wobec czego nic nie stoi na przeszkodzie, aby w tym zakresie opierał się na zasobach podmiotu trzeciego.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24.11.2016 r., KIO 2101/16
Dowiedz się więcej z książki | |
Zamówienia publiczne. Orzecznictwo sądów okręgowych w latach 2010-2015 z komentarzem
|