Wszystko za sprawą art. 74 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności , który znosi z dniem 1 stycznia 2014 r. obowiązek meldunkowy. Z tym dniem ulegają także likwidacji rejestry mieszkańców oraz rejestry zamieszkania cudzoziemców, a właściwe organy administracji publicznej zostają pozbawione możliwości gromadzenia niektórych danych o obywatelu (m.in. kraju urodzenia, adresu i daty zameldowania na pobyt stały, kraju miejsca zamieszkania). Przez okres przejściowy, czyli do końca 2013 roku, obowiązek meldunkowy będzie istniał, ale w bardzo okrojonej formie.
Ustawodawca określił, że z dniem 1 sierpnia 2011 r., czyli z chwilą wejścia w życie ustawy o ewidencji ludności, obowiązek meldunkowy będzie dotyczył tak obywateli polskich jak i cudzoziemców. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy, który polega na: a) zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego; b) wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego; c) zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej. Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego (por. art. 36 ust. ustawy o ewidencji ludności ). Jeżeli pobyt obywatela poza granicami kraju, bez zamiaru stałego pobytu, ma trwać dłużej niż 6 miesięcy, wówczas jest on zobowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót. Zgłoszeń dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego oraz czasowego, właściwemu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi), w formie pisemnej na formularzu. Zgłoszenie może być przekazane także w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego gminy.
Pobytem stałym jest stałe zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania (art. 25 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności ). Treść tego przepisu nawiązuje do art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn.zm., dalej k.c.)., który definiując miejsce zamieszkania osoby fizycznej stwierdza, że decydują o tym dwa czynniki: zewnętrzny czyli faktyczne przebywanie, corpus, oraz czynnik wewnętrzny – zamiar stałego pobytu, animus manendi. Łączne ich spełnienie świadczy o miejscu zamieszkania. Ustalenie przesłanki zamieszkania nie jest trudne do ustalenia, gdyż w tym wypadku chodzi o przebywanie w określonej miejscowości. Trudniejsze jest ustalenie zamiaru stałego przebywania. Zamiar taki można wywnioskować z zachowania danej osoby, przez określenie centrum jej aktywności życiowej w danej miejscowości. Jednakże ustawodawca w art. 25 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności poszedł dalej, niż cytowany art. 25 k.c., wskazując, że pobyt stały to nie tylko przebywanie w danej miejscowości, ale i także przebywanie pod oznaczonym adresem. Pobytem czasowym, w myśl art. 25 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. Owo przebywanie poza miejscem pobytu stałego powinno trwać przez okres ponad 3 miesięcy (por. art. 25 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności ). Ustawodawca wprowadza zasadę, że obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca (por. art. 27 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności ). Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
@page_break@
W przypadku niewypełnienia obowiązku meldunkowego, obywatel nie będzie już podlegał karze ograniczenia wolności, grzywny do 250 zł czy też karze nagany. W mocy pozostał art. 146 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2010 r., Nr 46, poz. 275) , który określa sankcje w razie niedopełnienia obowiązku zgłoszenia w urzędzie stanu cywilnego faktu urodzenia lub zgonu. Wówczas sprawca podlega karze grzywny do 250 zł albo karze nagany.
Zadania z zakresu ustawy o ewidencji ludności, w myśl art. 4 wykonują organy gminy. Niestety, ustawodawca nie zdecydował się na określenie w sposób jednoznaczny o jakie organy chodzi. W myśl art. 5 § 2 pkt. 6 Kodeksu postępowania administracyjnego organem właściwym, przed którym będzie toczyło się postępowanie w tej sprawie będzie wójt (burmistrz, prezydent). W prawnie określonych sytuacjach, postępowanie będzie kończyło się wydaniem decyzji administracyjnej (postępowanie jurysdykcyjne), na przykład gdy dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania będą budziły wątpliwości. Wówczas o zameldowaniu lub wymeldowaniu rozstrzygnie wójt w drodze decyzji administracyjnej (por. art. 31 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności ). Także w przypadku gdy będą wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem, wówczas rozstrzygnięcia dokona wójt, również w drodze decyzji administracyjnej ( por. art. 31 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności ). Wójt dokonując zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu (por. art. 32 ust.1 ustawy o ewidencji ludności ), a na pobyt czasowy na wniosek osoby zainteresowanej (por. art. 32 ust.2 ustawy o ewidencji ludności ), zaświadczenie odpowiednio o zameldowaniu na pobyt stały lub zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. Problematykę wydawania zaświadczeń reguluje dział VII Kodeksu postępowania administracyjnego W myśl art. 217 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni. Odmowa wydania zaświadczenia, bądź zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (por. art. 219 Kodeksu postępowania administracyjnego ). Organem wyższego stopnia w zakresie ustawy o ewidencji ludności w myśl art. 5 ust. 1 jest wojewoda. On też sprawuje nadzór nad działalnością organów gmin w zakresie obowiązku meldunkowego.
Po zniesieniu obowiązku meldunkowego, czyli od 1 stycznia 2014 r. przy określeniu zameldowania na pobyt stały lub zameldowania na pobyt czasowy, ustawodawca przyjął, że będzie to miejsce zamieszkania, odsyłając w tej sprawie do art. 25 k.c. Zatem, w myśl art. 25 k.c. miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Wyjaśnienia wymaga jeszcze adres zameldowania o którym mówi ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. Nr 167, poz. 1131). Z dniem 1 lipca 2011 r., bowiem z tym dniem wchodzi w życie ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych, adres miejsca zameldowania zamieszczony w dowodzie osobistym wydanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie potwierdza adresu miejsca zameldowania.
Czytaj też:
Koniec obowiązku meldunkowego dopiero w 2016 r.
Nowy termin zniesienia obowiązku meldunkowego
Właściciel lokalu jest stroną postępowania w sprawie meldunkowej innej osoby
1 stycznia 2014 zniknie obowiązek meldunkowy – organizacja wyborów będzie trudniejsza
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427)
Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2010 r., Nr 46, poz. 275)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Koniec obowiązku meldunkowego
Już tylko niecałe trzy lata dzieli nas od całkowitego zniesienia obowiązku meldunkowego. Przez blisko czterdzieści lat ten relikt poprzedniego systemu politycznego traktowany był jako jeden z instrumentów państwa, które za wszelką cenę chciało wiedzieć wszystko o obywatelu, poddając go nieustannej kontroli i inwigilacji.