Wstęp
W dniu 6 stycznia 2016 roku, w Dzienniku Urzędowym UE zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiające formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.
Celem opracowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia jest dążenie do zmniejszenia obciążeń administracyjnych zarówno po stronie instytucji zamawiających, jak i wykonawców, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw.
Europejski dokument zamówienia eliminuje obowiązek przedstawiania przez wykonawców na wcześniejszych etapach postępowania przetargowego znacznej liczby zaświadczeń lub innych dokumentów odnoszących się do przesłanek wykluczenia i kryteriów kwalifikacji. Dokument zamówienia jest składanym przez wykonawców oświadczeniem stanowiącym dowód wstępny, zastępującym zaświadczenia wydawane przez organy publiczne lub osoby trzecie.
Art. 59 dyrektywy 2014/24/UE, stanowi on oficjalne oświadczenie wykonawcy, w którym stwierdza on, że nie znajduje się w jednej z sytuacji, w przypadku, której wykonawcy muszą lub mogą zostać wykluczeni, że spełnia stosowne kryteria kwalifikacji oraz że, w stosownych przypadkach, spełnia obiektywne zasady i kryteria ustalone na potrzeby ograniczenia liczby kwalifikujących się kandydatów, którzy zostaną zaproszeni do udziału.
Dokument ten ma na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych wynikających z wymogu przedstawienia znacznej liczby zaświadczeń lub innych dokumentów związanych z kryteriami wykluczenia i kwalifikacji.
Elektroniczna forma dokumentu
Zgodnie z art. 59 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2014/24/UE jednolity europejski dokument zamówienia przedstawia się wyłącznie w formie elektronicznej, jednakże stosowanie tego przepisu może zostać odroczone najpóźniej do dnia 18 kwietnia 2018 r. Oznacza to, że najpóźniej do dnia 18 kwietnia 2018 r. możliwe będzie stosowanie zarówno wersji w pełni elektronicznej, jak i papierowej jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Wspomniany serwis poświęcony jednolitemu europejskiemu dokumentowi zamówienia pozwoli wykonawcom na wypełnianie tego dokumentu w postaci elektronicznej we wszystkich przypadkach, co umożliwi im czerpanie pełnych korzyści z oferowanych funkcji (zwłaszcza ponowne wykorzystanie informacji).
W postępowaniach o udzielenie zamówienia, w przypadku, których odroczono stosowanie elektronicznych środków komunikacji (co będzie również możliwe najpóźniej do dnia 18 kwietnia 2018 r.), serwis poświęcony jednolitemu europejskiemu dokumentowi zamówienia umożliwi wykonawcom wydrukowanie papierowej wersji tego dokumentu wypełnionego w postaci elektronicznej, który to wydruk można będzie następnie przesłać instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu, korzystając ze środków komunikacji innych niż środki elektroniczne.
Stosowanie JEDZ w polskich zamówieniach publicznych >>>
Jednolity europejski dokument zamówienia zawiera następujące części i sekcje:
— Część I. Informacje dotyczące postępowania o udzielenie zamówienia oraz instytucji zamawiającej lub podmiotu zamawiającego.
— Część II. Informacje dotyczące wykonawcy.
— Część III. Kryteria wykluczenia:
— A: Podstawy związane z wyrokami skazującymi za przestępstwo (ich stosowanie jest obowiązkowe na mocy art. 57 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE.
Ich stosowanie jest również obowiązkowe dla instytucji zamawiających na mocy art. 80 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2014/25/UE, natomiast podmioty
zamawiające inne niż instytucje zamawiające mogą postanowić o stosowaniu tych kryteriów wykluczenia).
— B: Podstawy związane z płatnością podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne (ich stosowanie jest obowiązkowe na mocy art. 57 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE w przypadku ostatecznej i wiążącej decyzji.
Na tych samych warunkach ich stosowanie jest również obowiązkowe dla instytucji zamawiających na mocy art. 80 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2014/25/UE, natomiast podmioty zamawiające inne niż instytucje zamawiające mogą postanowić o stosowaniu tych podstaw wykluczenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z przepisami krajowymi niektórych państw członkowskich wykluczenie może być obowiązkowe również wtedy, gdy decyzja nie jest ostateczna ani wiążąca.
— C: Podstawy związane z niewypłacalnością, konfliktem interesów lub wykroczeniami zawodowymi (art. 57 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE) (przypadki, w których wykonawcy mogą zostać wykluczeni; instytucje zamawiające mogą zostać zobowiązane przez swoje państwa członkowskie do zastosowania tych podstaw wykluczenia. Na mocy art. 80 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE wszystkie podmioty zamawiające, niezależnie od tego, czy są instytucjami zamawiającymi, czy też nie, mogą postanowić o stosowaniu tych podstaw wykluczenia lub zostać do tego zobowiązane przez swoje państwo członkowskie).
— D: Inne podstawy wykluczenia, które mogą być przewidziane w przepisach krajowych państwa członkowskiego instytucji zamawiającej lub podmiotu zamawiającego.
— Część IV. Kryteria kwalifikacji
— Ogólne oświadczenie dotyczące wszystkich kryteriów kwalifikacji
— A: Kompetencje.
— B: Sytuacja ekonomiczna i finansowa.
— C: Zdolność techniczna i zawodowa.
— D: Systemy zapewniania jakości i normy zarządzania środowiskowego
— Część V. Ograniczanie liczby kwalifikujących się kandydatów
— Część VI. Oświadczenia końcowe.