Zadaniem statutowym jednostki budżetowej (ośrodka kultury fizycznej) jest realizacja zadań gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Podstawą gospodarki jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków.
Gmina planuje przekazać jednostce budżetowej w zarządzanie obiekt sportowy (baseny letnie). Za wstęp i korzystanie z obiektu sportowego planowane jest pobieranie przez jednostkę odpłatności (w postaci biletów) w imieniu gminy, które jedynie częściowo zrekompensowałyby koszty związane z utrzymaniem obiektu. Dochody pobrane z tego tytułu przekazywane byłyby na rachunek budżetu.
Czy gmina może pobierać dochody z tytułu opłat wstępu na obiekt sportowy i w jej imieniu może to wykonywać jednostka budżetowa?
Odpowiedź
W imieniu gminny obiektem sportowym może zarządzać jednostka budżetowa, która w statusie zadania związane kulturą fizyczną i turystyką, w tym utrzymanie terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Jednostka budżetowa, która pobrała dochody z tytułu opłat wstępu na obiekt sportowy przekazuje je do budżetu gminny.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) - dalej u.s.g. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
3a) działalności w zakresie telekomunikacji,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw
Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym jednostki budżetowej". Jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują:
1) ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw - państwowe jednostki budżetowe;
2) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.
W związku z powyższym, do zadań własnych gminny należy kultura fizyczna i turystyka, w tym utrzymanie terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, więc gmina może przekazać zarządzenie obiektem sportowym swojej jednostce budżetowej, która w statusie ma realizacje zadań związanych z kulturą fizyczną i turystyką, a dochody z tytułu opłat wstępu na obiekt sportowy pobranych przez jednostkę budżetową muszą być przekazane do budżetu gminny.
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja