Pytanie:
Jaki organ administracji powinien podjąć działania dotyczące nieszczelnego zbiornika bezodpływowego (szamba)?
Czy organ nadzoru budowlanego, a może zgodnie z ustawą Prawo wodne oraz ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, stosownie wójt, burmistrz, prezydent miasta, aby zapobiegać szkodom w środowisku?
Czy te organy mogą powstrzymać się od jakichkolwiek działań, przesyłając tylko informacje do nadzoru budowlanego o złym stanie technicznym szamba?
Odpowiedź:
Działania powinny być prowadzone dwutorowo tj. przez organy nadzoru budowlanego jak i przez organy samorządowe właściwe w sprawach utrzymania porządku i czystości w gminach.
Uzasadnienie:
Zakres zadań i kompetencji organów nadzoru budowlanego wynika z przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – dalej pr. bud. W myśl art. 83 ust. 1 pr. bud. do właściwości powiatowego inspektora nadzoru budowlanego jako organu pierwszej instancji należą zadania i kompetencje, o których mowa m.in. w 66 pr. bud.
Przepis art. 66 ust. 1 pr. bud. umożliwia organom nadzoru budowlanego sprawne podjęcie działań naprawczych w stosunku do obiektów budowlanych mogącym zagrażać życiu lub zdrowi ludzi, bezpieczeństwu mienia bądź środowiska, użytkowanym w sposób zagrażający ww. wartościom albo znajdującym się w nieodpowiednim stanie technicznym.
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Serwis Budowlany Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |
Wobec tego organ nadzoru budowlanego władny byłby do podjęcia odpowiednich działań w stosunku nieszczelnego zbiornika bezodpływowego w razie stwierdzenia ww. okoliczności. Ewentualne działania podjęte przez organy nadzoru budowlanego nie stanowią przeszkody dla działań innych organów administracji publicznej umocowanych z mocy prawa do dokonywania określonych czynności, w tym mających na celu utrzymanie czystości i porządku w gminach czy zapobieganie szkodom w środowisku naturalnym.