Nowelizacja wychodzi naprzeciw zgłaszanym dotychczas postulatom wskazującym na niezasadność rozwiązania nakładającego na wykonawców obowiązek składania już wraz z ofertą listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej albo oświadczenia o braku przynależności do takiej grupy.
W noweli proponuje się uchylenie art. 26 ust. 2d, który kreował powyższy obowiązek. Nowa propozycja ustawodawcy reguluje kwestię samego składania przedmiotowego oświadczenia odmiennie niż dotychczas, co winno spotkać się z aprobatą wszystkich uczestników systemu zamówień publicznych. Z drugiej strony, nowelizacja zaostrza przesłankę wykluczenia z postępowania w istotny sposób ograniczając wykonawcom z tej samej grupy kapitałowej możliwość składania ofert częściowych, w tym samym postępowaniu.
Według nowelizacji składanie oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej lub niefunkcjonowaniu w ramach grupy kapitałowej będzie następowało w terminie 3 dni od poinformowania wykonawców, jakie podmioty są uczestnikami postępowania (art. 24 ust. 11). Rozpoczęcie biegu terminu będzie więc uzależnione od trybu w jakim jest prowadzone postępowanie.
Dla przetargu nieograniczonego bieg terminu rozpocznie się od dnia, w którym zamawiający zamieścił na stronie internetowej informacje podawane podczas otwarcia ofert. Obowiązek publikacji takich informacji w internecie wynika ze znowelizowanego art. 86 ust. 3. Dla trybu przetargu ograniczonego termin do złożenia oświadczenia rozpoczyna bieg od dnia poinformowania wykonawców o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Polecamy szkolenie | |
Zamówienia publiczne po nowelizacji z 2016 r. – efekty zmian prawnych w praktyce
|
We wskazanym terminie wykonawca będzie przekazywał zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej. W sytuacji przynależności do tej samej grupy co inni uczestnicy postępowania, konieczne będzie także przedstawienie wyjaśnień, dowodów których celem jest wykazanie, iż powiązania z innym wykonawcą lub wykonawcami nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w danej procedurze.
W dalszym ciągu będzie obowiązywać podstawa wykluczenia z procedury, która ma zapobiegać sytuacjom konkurowania w tym samym postępowaniu przez podmioty należące do tej samej grupy kapitałowej. Wśród obligatoryjnych przesłanek wykluczenia z postępowania (art. 24 ust. 1 pkt 23) znajduje się przepis zgodnie z którym wyklucza się z postępowania wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej złożyli odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Odstąpienie od wykluczenia będzie możliwe jedynie wówczas, gdy wykonawcy wykażą, że istniejące między nimi powiązania nie zakłócają konkurencji w postępowaniu.
Co istotne, przepis jest bardziej rygorystyczny niż dotychczas obowiązujący (art. 24 ust. 2 pkt 5 p.z.p.), ponieważ wskazuje wprost, iż podstawą wykluczenia jest także złożenie ofert częściowych w tym samym postępowaniu. Przyjęcie takiego stanowiska nie uwzględnia faktu prowadzenia w ramach jednej procedury tylu postępowań, na ile części został podzielony przedmiot zamówienia.
Taki kierunek nowelizacji przepisu wpisuje się w linię orzeczniczą prezentowaną w wyroku KIO z dnia 20 listopada 2014 r. (Sygn. akt KIO 2323/14, Sygn. akt KIO 2338/14), gdzie wskazano, iż nie można twierdzić by art. 24 ust. 2 pkt 5 p.z.p. nie znajdował zastosowania w sytuacji złożenia przez wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej oferty przez każdego z nich, ale na odrębną część zamówienia.