Jakie ustawowe obowiązki w stosunku do gminy wniosła ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej?

Jakie czynności musi podjąć gmina w celu sprostania wymogom ustawy?

Czy budowa systemu udostępniania metadanych jest obowiązkowa?

Gmina nie dysponuje środkami finansowymi na budowę bądź zakup programu/systemu do utworzenia i dalszej obsługi metadanych.

Jakikolwiek ruch w tej materii wymaga ponoszenia kosztów, nawet samo przygotowanie dokumentów papierowych do wersji rastrowej bądź wektorowej to koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Odpowiedź

Budowa infrastruktury informacji przestrzennej jest wypełnieniem ustawowego obowiązku, nałożonego ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489 z późn. zm.) – dalej u.i.p., która jest transpozycją dyrektywy Parlamentu Europejskiego nr 2007/2/WE z dnia 15 maja 2007 r. zwanej dyrektywą INSPIRE. Budowa systemu jest obowiązkowa.

Projekt może być współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). W niniejszym przypadku gmina powinna więc podjąć działania mające na celu uzyskanie dofinansowania z ww. źródła.

Uzasadnienie

Metadane infrastruktury informacji przestrzennej są to, zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489 z późn. zm.) – dalej u.i.p informacje, które opisują zbiory danych przestrzennych oraz usługi danych przestrzennych i umożliwiają odnalezienie, inwentaryzację i używanie tych danych i usług. Tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych jest zadaniem organów administracji (a więc również organów jednostki samorządu terytorialnego), odpowiedzialnych w zakresie swojej właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających zbiory związane z wymienionymi w załączniku do ww. ustawy tematami danych przestrzennych, oraz osób trzecich, których zbiory włączane są do infrastruktury (art. 5 ust. 1 u.i.p.). Budowa infrastruktury informacji przestrzennej jest wypełnieniem ustawowego obowiązku tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej, nałożonego ww. ustawą z dnia 4 marca 2010 r., która jest transpozycją dyrektywy Parlamentu Europejskiego nr 2007/2/WE z dnia 15 maja 2007 r. zwanej dyrektywą INSPIRE. Przepisy u.i.p. nakładają więc na organy administracji, aby w zakresie swojej właściwości, prowadząc wskazane wyżej rejestry publiczne, wprowadzały rozwiązania techniczne zapewniające interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych, tj. możliwość łączenia zbiorów danych przestrzennych oraz współdziałania usług danych przestrzennych (art. 8 u.i.p.).

Organy te mają więc za zadanie stworzenie i obsługę sieci usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych, dotyczących:
1) wyszukiwania, umożliwiające wyszukiwanie zbiorów oraz usług danych przestrzennych na podstawie zawartości odpowiadających im metadanych oraz umożliwiające wyświetlanie zawartości metadanych;
2) przeglądania, umożliwiające co najmniej: wyświetlanie, nawigowanie, powiększanie i pomniejszanie, przesuwanie lub nakładanie na siebie zobrazowanych zbiorów oraz wyświetlanie objaśnień symboli kartograficznych i zawartości metadanych;
3) pobierania, umożliwiające pobieranie kopii zbiorów lub ich części oraz, gdy jest to wykonalne, bezpośredni dostęp do tych zbiorów;
4) przekształcania, umożliwiające przekształcenie zbiorów w celu osiągnięcia interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych;
5) umożliwiające uruchamianie usług danych przestrzennych.

Wskazane usługi mają być powszechnie dostępne za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 9 ust. 1 i 2 u.i.p.). Budowa systemu jest obowiązkowa, chodzi bowiem o powszechne, jednolite i szczegółowe opisanie i zarejestrowanie istniejących w Polsce zasobów danych przestrzennych objętych kompetencjami różnych organów i instytucji rządowych i samorządowych, co ułatwi przedsiębiorcom i inwestorom dostęp do kompleksowej i zintegrowanej informacji przestrzennej o sposobie zagospodarowania i przeznaczeniu terenu oraz jego walorach gospodarczych i przyrodniczych. Projekt może być współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). W niniejszym przypadku gmina powinna więc podjąć działania mające na celu uzyskanie dofinansowania z ww. źródła.