Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.


Czy stanowisko sekretarza miasta i gminy można powierzyć w ramach art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych?

Kandydat spełnia wszystkie wymagania ustawowe.

Odpowiedź

Nie, gdyż stanowisko to należy uznać za wyłączone z możliwości obsadzenia w drodze awansu wewnętrznego, z uwagi na obowiązek zorganizowania naboru po upływie 3 miesięcy od opróżnienia stanowiska

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) – dalej u.p.s. obsadzenie stanowiska sekretarza nie może nastąpić w drodze powierzenia pełnienia obowiązków i w tym zakresie nie stosuje się przepisu art. 21 u.p.s., stanowiącego o możliwości powierzenia, na okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywania innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z kwalifikacjami pracownika pełniącego obowiązki. Ponadto przepis art. 5 ust. 1a u.p.s. stanowi, że nabór kandydatów na wolne stanowisko sekretarza przeprowadza się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od zwolnienia stanowiska.

Powyższe oznacza zatem, że stanowisko sekretarza należy uznać za wyłączone z systemu obsadzania poprzez tzw. awans wewnętrzny tj. z pominięciem otwartego naboru o którym mowa w art. 11 i nast. u.p.s., o czym świadczy obowiązek przeprowadzenia naboru ustalony w art. 5 ust. 1a u.p.s.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.