Celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie umowy (czyli udzielenie zamówienia), a unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia jest szczególną sytuacją. Zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie między innymi wtedy, gdy jest ono obarczone wadą, która, po pierwsze - jest niemożliwa do usunięcia, a po drugie - uniemożliwia zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[89,32,31,27,7,2],"dataValuesNormalized":[10,4,4,3,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Wzory i narz\u0119dzia","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Procedury"],"colors":["#940C72","#232323","#007AC3","#85BC20","#EA8F00","#E5202E"],"maxValue":188,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Izba podkreśla, że zamawiający unieważniając postępowanie na podstawie przepisu art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p. jest uprawniony do brania pod uwagę nie tylko okoliczności skutkujących unieważnieniem zawartej umowy określonych w art. 146 ust. 1 p.z.p., ale może i wręcz powinien brać również pod uwagę okoliczności skutkujące unieważnieniem umowy mieszczące się w klauzuli generalnej art. 146 ust. 6 p.z.p. Przyznanie wyłącznej kompetencji Prezesowi UZP do wzruszania zawartych już umów o zamówienia publiczne, nie powinno ograniczać możliwości zamawiających, którzy powinni nie dopuszczać do zawarcia umów przez unieważnienie postępowania, w razie stwierdzenia, że jest ono obarczone takimi poważnymi i nieusuwalnymi wadami, wpływającymi na ważność umowy w sprawie zamówienia publicznego.