We wtorek w Gdańsku prezydent Paweł Adamowicz i dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Paweł Szaciłło podpisali umowę ws. dofinansowania inwestycji.
Koszt budowy ponad trasy o długości ponad 8 km wynosi ponad 472,5 mln zł, z czego dofinansowanie UE to ponad 378 mln zł, co stanowi ok. 75 proc. kosztów.
Inwestycja jest w trakcie realizacji, w imieniu miasta prowadzi ją spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a trasę budują firmy Budimex i Skanska.
Adamowicz nie ukrywał, że "przekazanie tych pieniędzy zdecydowanie poprawi płynność miasta". Przypomniał, że "specyfiką projektów współfinansowanych przez UE jest to, że najpierw trzeba swoje pieniądze wydać, a dopiero potem dostaje się ich zwrot".
Trasa Sucharskiego - w ocenie Szaciłło - ma "znaczenie ponadregionalne i europejskie, bo jest częścią jednego z głównych korytarzy transportowych UE, czyli sieci TEN-T". A Adamowicz podkreślił, że Trasa Sucharkiego stanowi najlepsze połączenie rozwijającego się portu morskiego z autostradą A1.
Natomiast prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Ryszard Trykosko zaznaczył, że Trasa Sucharskiego będzie ważną częścią gdańskiego układu drogowego, ale dopiero po zbudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą. Wskazał, że Trasa zmieni "cały krwioobieg transportu" z kierunku Łodzi i Warszawy, w kierunku Sopotu i Gdyni czy na północ regionu. Dzięki niej pojazdy nie będą musiały wjeżdżać do centrum Gdańska.
Trasa została podzielona na trzy zadania. Zadanie pierwsze, na odcinku od Obwodnicy południowej Gdańska do węzła Elbląska, ma być zrealizowane do końca roku. Prace zaawansowane są w 60 proc. Wykonawcą jest Budimex.
Zadanie drugie, na odcinku od węzła Elbląska do węzła Ku Ujściu, także ma być oddane do użytku w grudniu br.; zaawansowanie prac wynosi 67 proc., a wykonawcą jest Skanska.
Zadanie trzecie, na odcinku od węzła Ku Ujściu do Terminalu Promowego Westerplatte, polegające na przebudowie istniejącej drogi zostało zrealizowane rok temu. Wykonawcą była Skanska.
Budowa Trasy Sucharskiego jest finansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z budżetu Gdańska. (PAP)
bls/ amac/