Czy wójt gminy może posiadać fundusz reprezentacyjny, z którego finansowane są wydatki na przyjmowanie sponsorów, delegacji z zakładów pracy?

Odpowiedź

Fundusz reprezentacyjny może być utworzony, ale tylko jako określona pozycja w budżecie gminnym, wraz z obowiązkiem wójta w kwestii rozliczenia jego wykorzystania.

Zgodnie z art. 36 ust. 2-3 ustawy o pracownikach samorządowych , każdemu pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach (tzw. trzynastka). Ponadto wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje dodatek specjalny z tytułu pełnienia urzędu. W myśl art. 8 ust. 2in fine ustawy o pracownikach samorządowych wynagrodzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały. Zarazem art. 37 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych ustala maksymalne wynagrodzenie pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru, nie może ono przekroczyć w okresie miesiąca 7-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.). Oznacza to, że wójtowi nie przysługują żadne nagrody i podobne świadczenia poza nagrodami jubileuszowymi oraz dodatki i świadczenia płacowe inne niż wymienione wyżej.

W praktyce oznacza to, że wójt otrzymać może jedynie wynagrodzenie wraz ze stosownymi dodatkami (stażowym, specjalnym), natomiast nie mogą mu przysługiwać inne świadczenia. Fundusz reprezentacyjny jako środki będące elementem wynagrodzenia nie powinny być więc ustanawiane.

Natomiast nie ma przeszkód, aby w budżecie gminy wskazać w odpowiedniej pozycji wydatki na cele reprezentacyjne, znajdujące się w dyspozycji wójta. Kwota tych wydatków powinna być ściśle określona. Zgodnie bowiem z art. 212 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych , uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego określa łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)