Sprawdź drugą część artykułu pt. Funduszu Dopłat – tryb i kryteria oceny wniosków oraz wysokość współfinansowania przedsięwzięć

Fundusz Dopłat jest rządowym programem wsparcia budownictwa socjalnego, utworzonym na podstawie art. 5 Ustawy z 5 grudnia 2002 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 711). Program ten skierowany jest do podmiotów realizujących przedsięwzięcia polegające na tworzeniu zasobu lokali socjalnych, mieszkań chronionych, a także noclegowni i domów dla bezdomnych.


Dysponentem Funduszu jest Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), któremu powierzono obsługę programu. W ramach tego programu BGK udziela finansowego wsparcia na wniosek złożony przez inwestora, którym najczęściej jest gmina, ale może nim być także inny podmiot realizujący przedsięwzięcia polegające na tworzeniu zasobu lokali socjalnych, mieszkań chronionych, a także noclegowni i domów dla bezdomnych.

Plan finansowy Fundusz Dopłat

BGK sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz wyodrębnia roczny plan finansowy. Plan finansowy Funduszu Dopłat wymaga uzgodnień z ministrem finansów i ministrem właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, nie później niż do 31 lipca roku poprzedzającego rok planowany.

Z kwoty przeznaczonej na udzielanie finansowego wsparcia, wynikającej z planu finansowego Funduszu na dany rok, wyodrębnia się dwie równe części przeznaczone na udzielanie finansowego wsparcia w każdym półroczu tego roku. BGK podaje w „informacji” kwoty przypadające do podziału w każdym półroczu, a w odrębnym „komunikacie” podaje do wiadomości wykaz złożonych wniosków spełniających wymagania, o których mowa w rozporządzeniach wymienionych w dalszej części tego artykułu.


Według Informacji BGK nr 1/2014 (z 25 czerwca 2014 r.), kwota przeznaczona na finansowe wsparcie z Funduszu Dopłat w 2014 r. wynosi 113,8 mln zł. Na przedsięwzięcia, dla których wnioski o finansowe wsparcie zostały złożone w BGK w okresie 1-31 marca 2014 r., przypada kwota 56,9 mln zł, z czego:
• na pokrycie części kosztów przedsięwzięć, w wyniku których powstają lokale socjalne i mieszkania chronione: 53 444 570,02 zł,
• na pokrycie części kosztów przedsięwzięć, w wyniku których powstają noclegownie i domy dla bezdomnych: 3 458 690,09 zł.

Natomiast, w Komunikacie nr 1/2014 (z 30 czerwca 2014 r.) BGK poinformował, że przyjął 76 wniosków gmin o współfinansowanie przedsięwzięć polegających na budowie budynków, budowie budynków z udziałem Towarzystw Budownictwa Społecznego (TBS), zmianie sposobu użytkowania, kupnie lokali albo remoncie lub przebudowie budynków i lokali, a także 3 wnioski gmin o finansowe wsparcie tworzenia noclegowni i domów dla bezdomnych.

Według informacji na drugie półrocze nr 2/2014 (z 16 lipca 2014 r.), w drugiej połowie 2014 r. na finansowe wsparcie z Funduszu Dopłat dla wniosków, które zostały złożone w okresie 1-30 września 2014 r., przypadła kwota 61 391 582,49 zł, z czego:
• na pokrycie części kosztów przedsięwzięć, w wyniku których powstają lokale socjalne i mieszkania chronione: 60 793 228,56 zł,
• na pokrycie części kosztów przedsięwzięć, w wyniku których powstają noclegownie i domy dla bezdomnych: 598 353,93 zł.

Z kolei, w Komunikacie nr 2/2014 (z 30 grudnia 2014r.) BGK poinformował, że przyjął 49 wniosków (w tym 48 od gmin i jeden od Stowarzyszenia Caritas Diecezji Kieleckiej) o finansowe wsparcie tworzenia zasobu lokali socjalnych i mieszkań chronionych oraz jeden wniosek o finansowe wsparcie tworzenia noclegowni i domów dla bezdomnych.


Jeżeli w danym półroczu zapotrzebowanie na finansowe wsparcie wynikające z wniosków przekracza wysokość środków, BGK dokonuje wyboru przedsięwzięć do wsparcia w oparciu o kryteria oceny wniosku o udzielenie finansowego wsparcia, określone w przepisach wykonawczych wymienionych poniżej. W przypadku oceny punktowej wniosków, BGK udziela finansowego wsparcia wnioskodawcom, którzy uzyskali wyższe oceny punktowe, aż do wyczerpania puli środków przeznaczonej na wsparcie.
 

Zakres wniosków o dofinansowanie
Wnioski o udzielenie finansowego wsparcia są przyjmowane przez BGK dwa razy w roku: od 1 marca do 31 marca i od 1 września do 30 września każdego roku. BGK zwraca bez rozpatrzenia wniosek złożony z naruszeniem ww. terminów albo dotyczący przedsięwzięcia niespełniającego warunków określonych w ustawie do uzyskania wsparcia oraz nw. odpowiednich rozporządzeniach wykonawczych.


@page_break@

Szczegółowy tryb i terminy składania oraz rozpatrywania wniosków o udzielenie finansowego wsparcia odpowiednio regulują:
• na tworzenie lokali socjalnych, mieszkań chronionych i lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 29 lipca 2009 r. w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali socjalnych, mieszkań chronionych i lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych (t.j. Dz. U. z 31.10.2013 r. poz. 1277);
• na tworzenie noclegowni i domów dla bezdomnych - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 26 października 2009 r. w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. nr 183, poz. 1432).

Ww. rozporządzenia są przepisami wykonawczymi do Ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. nr 251, poz. 1844, ze zm.). Ich regulacje w znacznym stopniu pokrywają się w swojej treści, z tym że dotyczą one innego zakresu przedmiotowego wsparcia. Rozporządzenia te regulują w szczególności:
• zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie finansowego wsparcia,
• minimalne wymagania w zakresie wyposażenia lokali mieszkalnych, jakim powinny odpowiadać lokale mieszkalne pozyskane przy udziale finansowego wsparcia,
• kryteria oceny wniosku o udzielenie finansowego wsparcia,
• wzór formularza, na którym dokonuje się rozliczenia faktycznie poniesionych kosztów przedsięwzięcia.
Zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek, określają załączniki nr 1 do ww. rozporządzeń. Wniosek ten powinien w szczególności zawierać:
• dane wnioskodawcy,
• dane dotyczące realizowanego przedsięwzięcia (wnioskowana kwota, data rozpoczęcia i zakończenia),
• rodzaj przedsięwzięcia (kupno, budowa, rozbudowa, przebudowa, remont, zmiana sposobu wykorzystania nieruchomości),
• rodzaj i wielkość zasobu powstającego w wyniku przedsięwzięcia (liczba lokali socjalnych, mieszkań chronionych i innych lokali mieszkalnych),
• charakterystykę przedsięwzięcia (w przypadku lokali socjalnych i mieszkań chronionych - i adres, łączna i przeciętna powierzchnia użytkowa tworzonych w ramach przedsięwzięcia lokali socjalnych, mieszkań chronionych oraz lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych, wraz z pomieszczeniami przynależnymi, koszt przedsięwzięcia),
• inne dane opisowe uzasadniające potrzebę zwiększenia gminnego zasobu mieszkaniowego (takie jak średnia liczba wyroków eksmisyjnych z orzeczonym prawem do lokalu socjalnego, zgłoszonych w ostatnich trzech latach poprzedzających rok złożenia wniosku, liczba lokali niezbędnych dla osób zamieszkujących w lokalach, które wymagają opróżnienia w związku z koniecznością rozbiórki lub remontu budynków, liczba niezrealizowanych wniosków o lokale socjalne lub zamienne, informacja o sposobie wyodrębnienia kosztów z podziałem na rodzaje lokali);
• powierzchni użytkowych budynków lub ich części oraz liczby miejsc w sypialniach – w przypadku noclegowni i domów dla bezdomnych;
• oświadczenie właściwego organu (wójt, starosta, zarząd związku międzygminnego) o prawdziwości danych zawartych we wniosku.
BGK po otrzymaniu wniosku niespełniającego wymagań wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia wezwania, wskazując wymagania, których wniosek nie spełnia. W przypadku nieuzupełnienia wniosku BGK zwraca ten wniosek bez jego rozpatrzenia.
 

Dokumenty uzupełniające wniosek do Funduszu Dopłat

Do wniosku załącza się szereg dokumentów pozwalających ocenić uprawnienia wnioskodawcy do przyznania wnioskowanej pomocy ze środków publicznych oraz uprawdopodobnić osiągnięcie zakładanych efektów w zakresie powiększenia gminnego zasobu mieszkaniowego albo noclegowni lub domu dla bezdomnych. Zakres tych dokumentów określają wymienione wcześniej rozporządzenia.

Wśród załączonych dokumentów powinny znaleźć się w szczególności, odpowiednio do rodzaju przedsięwzięcia:
• dokumenty potwierdzające prawo własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości, w tym aktualne odpisy z ksiąg wieczystych oraz wypisy i wyrysy z rejestru gruntów działek ewidencyjnych, na których realizowane jest przedsięwzięcie,
• dokumenty potwierdzające prawo do prowadzenia robót budowlanych, takie jak decyzja o pozwoleniu na budowę albo potwierdzenie zgłoszenia (jeśli, zgodnie z Prawem budowlanym, planowany zakres robót wymaga zgłoszenia), wraz z oświadczeniem wnioskodawcy o niewniesieniu sprzeciwu przez właściwy organ lub dokument potwierdzający prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane – jeżeli przedsięwzięcie realizowane jest na nieruchomości niestanowiącej własności lub niebędącej w użytkowaniu wieczystym inwestora,
• dokumentacja projektowa, w tym projekt architektoniczno-budowlany oraz projekt zagospodarowania terenu z wyraźnie zaznaczonymi granicami nieruchomości, na której budowany jest budynek będący przedmiotem przedsięwzięcia, przyłączami technicznymi oraz obiektami i urządzeniami związanymi z budynkiem,
• dokumenty potwierdzające koszty przedsięwzięcia, w tym kosztorys inwestorski lub kalkulację planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, a także kalkulacje własne sporządzone z należytą starannością dla zakresu przedsięwzięcia, który nie został objęty dokumentami potwierdzającymi koszty,
• kopia umowy sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego, potwierdzona za zgodność z oryginałem, w przypadku przedsięwzięć polegających na kupnie lokali lub budynków,
• kopia zaświadczeń o nadaniu wnioskodawcy numeru REGON oraz NIP.