Sam fakt eksponowania przed sklepem części asortymentu przeznaczonego na sprzedaż nie stanowi podstawy do pobrania opłaty targowej tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską (nr 15363).

W rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Regulacja ta odnosi się zatem nie tylko do wystawienia towaru w witrynach sklepowych, na zewnątrz lokalu, ale także we wszelkich miejscach, gdzie dokonuje się sprzedaży. Jednak zgodnie z wyjaśnieniami resortu, wystawienie przez sprzedającego części oferowanego towaru na zewnątrz lokalu nie stanowi odrębnej sprzedaży. Stanowisko to zostało również potwierdzone w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Zgodnie z uzasadnieniem wyroku z 26 maja Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (I SA/Bd 180/09), wystawienie towaru stanowi ofertę sprzedaży konkretnego handlowca. Sąd ekspozycję zakwalifikował zaś jako reklamę towaru, który znajduje się w pawilonie. Tak rozumiana ekspozycja nie jest tym samym odrębną ofertą sprzedaży, jest ona ściśle połączona ze sprzedażą dokonywaną na terenie boksu.


Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Gazeta Prawna z dnia 1 czerwca 2010 r.