Dodatek do prądu (dodatek elektryczny) to kolejne świadczenie osłonowe, które wprowadza ustawa z 7 października o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. Dodatek ma przysługiwać ok. 800 tys. gospodarstw domowych. Budżet państwa ma kosztować 1 mld zł. Wiele rozwiązań związanych z wnioskowaniem, weryfikacją wniosku i wypłatą oparte jest na rozwiązaniach funkcjonujących do tej pory związku z wypłatą innych dodatków np. węglowego.

Dodatek w wysokości 1000 zł, otrzymają gospodarstwa domowe, które w 2021 roku zużyły prąd na poziomie do 5 MWh, 1500 zł w przypadku zużycia powyżej 5 MWh. Termin złożenia wniosku mija 1 lutego, a na wypłatę dodatku gminy mają czas do 31 marca 2023 roku.

 

Czy wiesz, że użytkownicy zalogowani do Moje Prawo.pl korzystają z dodatkowych newsów prawnych tylko dla nich?

Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl i zyskaj unikalne funkcjonalności >>>

 

Problem z odbiorcą końcowym i zaświadczeniami

Kilkadziesiąt wniosków o dodatek elektryczny wpłynęło do GOPS w Bochni. Norbert Paprota, kierownik ośrodka wskazuje, że głównym problemem jest to, że nie zawsze wnioskodawca jest odbiorcą końcowym. Dzieje się tak np. kiedy żona ma podpisaną umowę z dostawcą energii, a wniosek o dopłatę składa mąż.

- Wtedy jedna strona musi wniosek wycofać, a druga go złożyć. Przyjęliśmy, że musimy mieć umowę, lub fakturę za prąd na tę sama osobę, która złożyła wniosek. Jeśli ktoś stara się o podwyższony dodatek, to wymagamy aby przedstawił rozliczenie czy zaświadczenie z zakładu energetycznego, bo tak wynika z ustawy i ostatnią fakturę na potwierdzenie. W przypadku tych, którzy ubiegają się o niższy dodatek nie jest wymagany żaden dokument. Wystarczy, że wpis w CEEB, że ogrzewają swój dom czy mieszkanie przy użyciu energii elektrycznej i dostarczą ostatnią fakturę za prąd z której wynika, że wnioskodawca jest odbiorca końcowym – informuje Norbert Paprota.

WZORY DOKUMENTÓW:

 

Ponad 300 wniosków o dodatek elektryczny wpłynęło do MOPS w Zakopanem.

- Czasami się zdarza, że w domu są dwa liczniki, albo w gospodarstwie domowym prowadzona jest jakaś działalność, a jest jeden licznik. Nie wiadomo, ile tego prądu zostało zużyte na ogrzewanie gospodarstwa domowego, a ile do prowadzenia działalności. Poza tym w przepisach jest zapisane, że dodatek przysługuje ostatecznemu odbiorcy, a we wniosku nie zostało to dostatecznie sprecyzowane, żeby udowodnić, że jest się ostatecznym odbiorcą. W przypadku tych, którzy mają wyższe faktury za prąd i je dołączają, możemy określić, że są ostatecznym odbiorcą, czyli osobą, która ma podpisaną umowę na dostawę prądu, ale tych, którzy zużywają mniej prądu i nie dostarczają faktur, musimy poprosić o ich dostarczenie, żeby udowodnić, czy jest to ostateczny odbiorca czy nie. Wszystko to powoduje, że sterta wniosków rośnie. Są też sytuacje, które musimy wyjaśnić w terenie - tłumaczy Włodzimierz Słomczyński, dyrektor MOPS w Zakopanem.   

Piotr Domaradzki, kierownik GOPS w Wądrożu Wielkim (woj. dolnośląskie) wskazuje na trudności z rozliczeniem zużycia, bo dostawca prądu nie chce wydawać zaświadczeń o rocznym zużyciu energii.

- Ludzie przynoszą nam różne rachunki z całego roku. Tam są różne okresy, przewidywania. Na przykład jest przełom listopad, grudzień styczeń. Skąd mamy wiedzieć jak to podzielić czy on więcej zużył prądu za grudzień czy za styczeń. Nie jesteśmy elektrykami. Przygotowaliśmy dla mieszkańców wniosek, z podaniem podstawy prawnej, aby mieszkańcy mogli uzyskać od dostawcy energii zaświadczenie. Dla nas podanie rocznego zużycia byłoby dużą ulgą - podkreśla Domaradzki.

Przeczytaj także:

 

Zasady przyznania dodatku

Dodatek do prądu przysługuje osobom, które ogrzewają gospodarstwa domowe prądem, czyli pompą ciepła, piecem akumulacyjnym, bojlerem. Przy czym muszą być one zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) i zaznaczone jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego.

Datą graniczną wpisu lub zgłoszenia do CEEB jest dzień 11 sierpnia 2022 r. To oznacza, że organy przyjmujące wnioski mają brać pod uwagę źródła wpisane lub zgłoszone do CEEB do 11 sierpnia 2022 r, albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy do ewidencji (dotyczy to źródeł ciepła uruchomionych np. nowo oddanych do użytku domów).

Czytaj w LEX: Instalacja pomp ciepła nie zawsze z obniżoną stawką VAT >>>

Czytaj w LEX: Dodatek na ogrzewanie dla gospodarstw domowych 2022 >>>

Dodatek elektryczny otrzymają odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 3 pkt 13b ustawy – Prawo energetyczne. Przez gospodarstwo domowe, rozumie się:

  1. osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
  2. osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).

Ustawa w art. 27 wprowadza zasadę: jeden adres, jeden dodatek do prądu, bez względu ile osób zamieszkuje pod tym adresem. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.

W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.

Dla dodatku nie ma znaczenia kto jest właścicielem lokalu. Uprawnioną osobą do otrzymania dodatku elektrycznego jest ta, która faktycznie dysponuje lokalem i prowadzi w nim swoje gospodarstwo domowe i ma podpisaną umowę z zakładem energetycznym.

Dwa progi dodatku: 1000 zł lub 1500 zł

Ustawa zróżnicowała wysokość dodatku elektrycznego na dwa progi uzależnione od rocznego zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie domowym:

  • 1000 zł w przypadku zużycia prądu w 2021 r. na poziomie do 5 MWh (art. 30)
  • 1500 zł w przypadku zużycia powyżej 5 MWh (art. 30)

 

Domy z fotowoltaiką nie otrzymają dodatku osłonowego

Dodatku elektrycznego nie otrzymają gospodarstwa, które zainwestowały w fotowoltaikę. Wynika to z art. 27 ust. 2 ustawy, który normuje, że „W przypadku gdy gospodarstwo domowe zamieszkuje pod adresem zamieszkania, w którym jest wykorzystywana energia elektryczna pochodząca z mikroinstalacji, w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, która jest rozliczana zgodnie z zasadami określonymi w art. 4 tej ustawy, dodatek elektryczny nie przysługuje". Takiego dodatku nie otrzymają też najemcy takiego budynku.

Rząd przygotowując takie rozwiązanie uznał bowiem, że osoby które mają mikroinstalacje i wytwarzają prąd nie ponoszą dużych kosztów ogrzewania domu energią elektryczną.

Czytaj w LEX: Akcyza od energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej >>>

Dodatku elektrycznego nie otrzymają też gospodarstwa, które otrzymały informacje o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o dodatek węglowy lub do innych źródeł - do pelletu, oleju, gazu LPG i drewna kawałkowego.

Na dodatek elektryczny nie mają co liczyć także ci, którzy kupili węgiel, brykiet lub pelet na bazie węgla kamiennego w cenie gwarantowanej 996,60 zł brutto.

Termin złożenia wniosku i wypłaty dodatku

Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego składa się do 1 lutego 2023 r.  Wnioski o wypłatę dodatku elektrycznego złożone po tym terminie nie będą rozpoznane. Dodatek ma być wypłacony do 31 marca 2023 roku.

Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek. Można go złożyć osobiście oraz przez internet, za pomocą ePUAP i profilu zaufanego.

Gmina może zweryfikować, ile osób tworzy gospodarstwo

Przyznanie przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta dodatku elektrycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej (odbywa się to przez przekazanie informacji na maila, jeśli taki został wskazany we wniosku, w innym wypadku trzeba się przyznaniu wsparcia trzeba dowiadywać się osobiście).  Dopiero odmowa przyznania dodatku, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku elektrycznego wymagają wydania decyzji administracyjnej.

Czytaj w LEX: Pojęcie gospodarstwa domowego w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników >>>

Ustawa przewiduje, że jeśli podczas weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego wystąpią wątpliwości dotyczące gospodarstwa domowego wnioskodawcy wójt, burmistrz lub prezydenta może przeprowadzić wywiad środowiskowy, który ma na celu ustalenie faktycznego stanu gospodarstwa domowego, czyli czy faktycznie wnioskodawca zamieszkuje samotnie w gospodarstwie domowym jednoosobowym lub wspólnie, stale zamieszkuje i gospodaruje z wnioskodawcą w przypadku gospodarstw domowych wieloosobowych. Celem wywiadu jest ustalenie czy faktyczny danego gospodarstwa domowego jest zgodny z informacjami podanymi we wniosku o wypłatę dodatku węglowego. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu będzie stanowić podstawę do odmowy przyznania dodatku węglowego.