Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Kierownik działu dodatków mieszkaniowych w ośrodku pomocy społecznej (OSP) odmówił przyznania dodatku mieszkaniowego jednej z mieszkanek gminy.
Powodem odmowy był brak tytułu prawnego do zajmowanego przez nią lokalu mieszkalnego.
Kobieta niezadowolona z rozstrzygnięcia wniosła o uchylenie decyzji. W odwołaniu zakwestionowała słuszność pozbawienia jej tytułu do lokalu mieszkalnego.
WSA zgodził się z kierownikiem OPS.
Uznał, iż mieszkanka nie spełniała podstawowego warunku do otrzymania dodatku mieszkaniowego jakim jest posiadanie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu mieszkalnego i w związku z tym organ słusznie odmówił jej przyznania dodatku.
Sąd podkreślił, iż ustalenia organu wyjaśniające czy podmiot występujący o dodatek mieszkaniowy posiada tytuł prawny do zajmowanego lokalu nie mogą wykraczać poza ramy postępowania administracyjnego.
Organ ustala jedynie istnienie tytułu prawnego do lokalu lub jego brak.
WSA zwrócił uwagę, iż rozważania dotyczące zgodności z prawem zawartej umowy najmu stanowią problematykę cywilną.
Zdaniem sądu organ administracji nie jest uprawniony do zastępowania strony umowy najmu w zakresie jej uprawnień do kontroli skuteczności zmiany, wygaśnięcia, czy też rozwiązania tej umowy, a postępowanie takie toczyć się powinno na drodze cywilnej.
Sąd uznał, iż w przypadku zakwestionowania przez mieszkankę słuszności pozbawienia jej tytułu do lokalu mieszkalnego postępowanie w sprawie o dodatek mieszkaniowy mogłoby zostać zawieszone przed organami administracji, do czasu rozstrzygnięcia zagadnienia prejudycjalnego.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 27 maja 2014 r., sygn. akt IV SA/Gl 633/13, nieprawomocny