Prezydent miasta powołując się na art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 9 z późn. zm.), orzekł o zatrzymaniu kierowcy prawa jazdy.


W odwołaniu od tej decyzji, kierowca zadeklarował dobrowolne spłacanie zadłużenia alimentacyjnego wskazując, że znalazł się w bardzo trudnej sytuacji życiowej i finansowej.
 

WSA rozpatrując sprawę przypomniał, iż nowelizacja przepisu art. 5 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, dokonana ustawą zmieniającą z 19 sierpnia 2011 r. wprowadziła istotne zmiany mechanizmu zatrzymywania dłużnikom alimentacyjnym prawa jazdy. Nowe rozwiązania w procedurze zatrzymywania prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym eliminują automatyzm stosowania instytucji niezależnie od okresu zalegania z płatnością alimentów oraz wielkości zadłużenia a także pozwalają dłużnikowi alimentacyjnemu na podważanie wystąpienia przesłanek formalnych i materialnych do uznania go za osobę uchylającą się od zobowiązań alimentacyjnych. Automatyzm wydawania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy został złagodzony wprowadzeniem postępowania w sprawie uznania dłużnika za osobę uchylającą się od zobowiązań alimentacyjnych. Zatrzymanie prawa jazdy nie nastąpi wobec dłużnika, który częściowo wywiązuje się z zobowiązań alimentacyjnych, a postępowanie w sprawie uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych, konieczne dla wydania decyzji przesądzającej o powyższym statusie dłużnika, niezbędnej dla uruchomienia procedury zatrzymania prawa jazdy, nie będzie wszczęte wobec dłużnika, który pracuje, nie unika składania oświadczenia majątkowego a jeśli jest bezrobotny, to rejestruje się w urzędzie pracy i nie odmawia propozycji odpowiedniego zatrudnienia czy udziału w aktywizacji zawodowej. Jasne zaś określenie okoliczności pozwalających na "odzyskanie" prawa jazdy zatrzymanego dłużnikowi za alimenty, nie przekreśla szans na aktywność zawodową łączącą się z posiadaniem prawa jazdy.

W wyniku kontroli zaskarżonej decyzji WSA ustalił, iż skarżący nie wywiązał się ze zobowiązania do rejestracji w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny. Ponadto z zaświadczenia komornika prowadzącego egzekucję alimentów wynikało, że w okresie ostatnich 6 miesięcy nie wyegzekwowano od skarżącego alimentów. Decyzja zawierała pouczenie o sposobie i terminie wniesienia odwołania, z którego skarżący nie skorzystał, a także informację o konsekwencjach jej wydania tj. konieczności skierowania wniosku o zatrzymanie prawa jazdy oraz wniosku o ściganie skarżącego za przestępstwo uporczywego uchylania się od alimentów. Skarżący zareagował dopiero po wydaniu przez organ I instancji decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy deklarując dobrowolne płacenie alimentów w kwocie pozwalającej na "odzyskanie" prawa jazdy. Zdaniem WSA te okoliczności nie mogły mieć wpływu na zmianę decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy. WSA podkreślił, jednak, iż deklarowane obecnie wywiązywanie się ze zobowiązań alimentacyjnych w połączeniu z wypełnieniem wcześniej zaniedbanej rejestracji w charakterze bezrobotnego, pozwoli skarżącemu na odzyskanie prawa jazdy.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 23 października 2012 r., sygn. akt II SA/Bk 645/12, nieprawomocne