Czy właściciel wolnostojącego garażu wykorzystujący go wyłącznie do parkowania samochodu osobowego, który nie prowadzi w nim żadnej działalności, i nie wiąże się z tym wytwarzanie odpadów, musi mieć podpisaną umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne? To pytanie zadali nam czytelnicy.

Czytelnik poinformował, że Urząd Miasta w małej miejscowości na Górnym Śląsku rozsyła pisma, w których informuje właścicieli nieruchomości niezamieszkałych o konieczności podpisania umowy z jedną z firm zewnętrznych wpisanej do rejestru działalności. I że „wypełnienie obowiązku odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych będzie podlegać kontroli".

Obowiązek tylko gdy rzeczywiście powstają odpady

Maciej Białek, adwokat, Senior Associate w Praktyce Infrastruktury i Energetyki kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, podkreśla, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.p.c.g. ) właściciel nieruchomości jest obowiązany do pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy.

- Ustawa pod względem gospodarowania odpadami komunalnymi dzieli nieruchomości na: zamieszkałe, czyli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy; niezamieszkałe, czyli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości mieszane - wyjaśnia. Jak dodaje, w stosunku do nieruchomości zamieszkałych obowiązek odbierania odpadów komunalnych przejmuje gmina.

Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, w przypadku nieobjęcia ich systemem gospodarowania odpadami komunalnymi przez gminę, są zobowiązani do indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych. - Przepisy u.p.c.g. nie regulują bezpośrednio sytuacji, w której na nieruchomości nie powstają odpady. Jednak z brzmienia art. 6c ust. 2 u.p.c.g. („nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne”) należy wnioskować, że obowiązek ten dotyczy jedynie właścicieli nieruchomości, na których rzeczywiście powstają odpady komunalne – wyjaśnia Maciej Białek.

 

Cena promocyjna: 11.9 zł

|

Cena regularna: 119 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 119 zł


Wątpliwości właścicieli garaży i… budek dla ptaków

Po przeprowadzeniu analizy przepisów czytelnik napisał, że „ właściciele garaży mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w worki lub pojemniki i utrzymywać je w dobrym stanie, a także miejsca w których będą one się znajdowały (czyli np. kąt w którym będzie stał kosz). W ustawie nie ma mowy o konieczności podpisywania umowy z firmą prywatną, ani tym bardziej o informowaniu UM o treści tej umowy. Jeśli nie generuję odpadów, kosz pozostaje pusty, umowa jest zbędna”. I dodaje, że pod wpływem takich pism, wielu właścicieli garaży podpisze niekorzystne dla nich umowy na wywóz odpadów, płacąc firmom tak, jakby w tych garażach zamieszkiwali.

Wtóruje mu inny czytelnik, który uważa, że garaż jako miejsce przechowywania samochodu nie ma nic wspólnego z odpadami. „Za niedługo wprowadzą podatek od budek dla ptaków na posesji” – pisze.

Czytelniczka dodaje, że firmy były niechętne na tak małe zlecenia. „Poza tym trudno sobie wyobrazić, że każdy właściciel garażu będzie miał osobną umowę z firmą wywozową. Tego typu rozwiązanie może stworzyć jeden wielki chaos organizacyjny” – podkreśla.

Zobacz też: Mniej pojemników w śmietnikowej altance tylko za zgodą ministra>>

Obowiązek zawarcia umowy powstanie w momencie wytworzenia odpadów

Jak wyjaśnia Marta Rusakiewicz, prawnik w Praktyce Infrastruktury i Energetyki kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, również brzmienie art. 6i oraz 6m u.p.c.g. wskazuje na konieczność faktycznego powstawania odpadów na nieruchomości. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obowiązek ten powstaje, w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne (art. 6i ust. 1 pkt 2 u.p.c.g.).

Każdy właściciel takiej nieruchomości jest także „obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych”. Obowiązki te dotyczą właścicieli objętych systemem gospodarowania odpadami przez gminę.

Dodaje też, że obowiązek uiszczania opłat oraz składania odpowiednich deklaracji śmieciowych powstaje w stosunku do nieruchomości niezamieszkałych w momencie wytworzenia na nich odpadów. - Należy więc stwierdzić, że obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałej, w przypadku nieobjęcia jej systemem gminnym, również powstanie w momencie wytworzenia na tej nieruchomości odpadów – podkreśla Marta Rusakiewicz.  

Właściciel wykaże, że śmieci nie ma

Maciej Białek podkreśla, że właściciele nieruchomości takich jak garaż wolnostojący, w przypadku gdy w przedmiotowym garażu parkuje tylko samochód i nie wytwarza się żadnych odpadów komunalnych, nie będą zatem zobowiązani do zawarcia umowy dotyczącej odbioru odpadów komunalnych.

- Zgodnie z przepisem art. 9u u.p.c.g. organ gminy jest uprawniony do przeprowadzenia kontroli przestrzegania przepisów ustawy. Wówczas, w kwestii właściciela nieruchomości będzie leżało wykazanie, że na przedmiotowej nieruchomości nie powstają odpady komunalne – zaznacza mec. Białek.