Urzędnikowi zatrudnionemu w urzędzie miasta i gminy powierzono na okres 3 miesięcy inne stanowisko w ramach oddelegowania. Na jego dotychczasowym stanowisku pracy pojawił się wakat.
Czy powstało w tym przypadku wolne stanowisko urzędnicze w myśl art. 12 u.p.s.?
Czy urząd może ogłosić w tym przypadku nabór na wolne stanowisko urzędnicze?
W przypadku oddelegowania pracownika na inne stanowisko, na jego dotychczasowym stanowisku nie powstaje wolne stanowisko urzędnicze w myśl art. 12 u.p.s.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Okresowe powierzenie pracownikowi innej pracy
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Pytanie zawiera nieprecyzyjne sformułowanie. Nie istnieje instytucja tzw. oddelegowania pracownika samorządowego na inne stanowisko u tego samego pracodawcy, np. urzędu gminy.
Zgodnie z art. 21 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych - dalej u.p.s. jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami. W okresie tym pracownikowi przysługuje wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może powierzyć pracownikowi na okres do 3 miesięcy wykonywanie innej pracy, nie może jednak w tym trybie powierzyć innego stanowiska. Wydaje się, że potrzeby jednostki (np. urzędu), które uzasadniają powierzenie pracownikowi innej pracy mają charakter doraźny (przejściowy) i wynikają np. z konieczności zapewnienia nieprzerwanej obsługi interesantów, dotrzymania terminu zawarcia umowy lub wykonania zawartej umowy, terminu wydania decyzji, itp. Ustawodawca nie rozstrzyga, co się dzieje w czasie powierzenia innej pracy z dotychczasowymi obowiązkami danego pracownika (dotychczasowym stanowiskiem). Niemniej jednak nie można przyjąć, że mamy do czynienia z powstaniem wolnego stanowiska pracy, o którym mowa w art. 12 u.p.s. Zgodnie z definicją wolnego stanowiska jest nim takie stanowisko urzędnicze "(…) na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (…), posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik."
Czytaj też: Centra usług społecznych nie spowodują redukcji zadań, zasobów i etatów
Konstrukcja przepisu pozwala wywieść, że pracownikowi, któremu powierzono wykonywanie innej pracy po upływie wyznaczonego terminu przysługuje roszczenie o wywiązanie się pracodawcy z zawartej umowy o pracę, tzn. powrót do wykonywania dotychczasowej pracy, na to samo stanowisko pracy. W konsekwencji nie byłoby uprawnione potraktowanie tego stanowiska jako wolne stanowisko urzędnicze i przeprowadzenie na nie otwartego i konkurencyjnego naboru zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 11 ust. 1 u.p.s.
Czytaj też w LEX:
System ocen pracowników samorządowych
Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych
Cena promocyjna: 103.2 zł
Cena regularna: 129 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
Czytaj także
Urzędniku, pisz pismo jasno, nie „z uwagi na procedurę”
Resort rozwoju promuje wprowadzenie standardu prostego języka, a dzięki dobrym praktykom z pism urzędowych powoli znika „bełkot” i stają się bardziej zrozumiałe. Jednak nadal w większości instytucji… „tutejszy organ” „mając na uwadze niniejsze” „nadmienia, że zasadne jest”, „by przedmiot rozważań” „w przedmiotowej sprawie” „uczynić bezskutecznym”.
NSA: Pula nagród i ich liczba dla urzędników nie jest tajna
Ile nagród i jakiej wysokości przyznano urzędnikom za osiągnięcia w pracy zawodowej można ujawnić jako informację publiczną - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. - Zdaniem sądu pula nagród dla pracowników urzędu nie jest objęta ochroną prywatności.
RODO: Ministerstwo Cyfryzacji wydało przewodnik dla urzędników
Ministerstwo Cyfryzacji wydało przewodnik RODO dla administracji, który ma rozwiać wszelkie wątpliwości. Zawiera 27 pytań i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez pracowników administracji w zakresie przetwarzania danych osobowych.
Przewodniczący rady może wydać urzędnikowi polecenie, ale szefem jest wójt
Umożliwienie przewodniczącemu rady lub sejmiku wydawania poleceń służbowych pracownikom urzędu ma zapobiec utrudnianiu współpracy, kiedy wójt i szef rady są w opozycji do siebie. Jednak nadal może się zdarzyć, że w sytuacji konfliktu do pracowników będą docierały sprzeczne przekazy i polecenia.
Urzędnicy nie chcą pracować przy obsłudze funduszy unijnych
Bardzo duże wymagania stawiane pracownikom i relatywnie niskie zarobki sprawiają, że wysoko wykwalifikowani i doświadczeni pracownicy rezygnują z pracy przy wdrażaniu funduszy unijnych. – Tymczasem od tych osób zależy, jak dobrze wykorzystamy środki unijne – mówi Małgorzata Lelińska, zastępca dyrektora departamentu funduszy europejskich Konfederacji Lewiatan.
Urzędnicy rażąco naruszający prawo kończą „w zawiasach”
Większość funkcjonariuszy publicznych prawomocnie skazanych za przekroczenie swoich uprawnień lub niedopełnienie obowiązków, zrobiło to dla korzyści majątkowej lub osobistej. Najmłodszy z nich nie ukończył jeszcze 21 lat. Wyroki pozbawienia wolności za korupcję orzekane są jednak w zawieszeniu, a same przepisy – wykorzystywane często do lokalnych rozgrywek.














