Z audytu, który przeprowadził minister cyfryzacji wynika, że uruchomienie zintegrowanego działania nowej bazy centralnej CEPiK 2.0 wraz z systemami dziedzinowymi (np. Policji, Instytutu Transportu Samochodowego), nie będzie możliwe 1 stycznia 2017 r.
Głównym powodem opóźnienia jest niedostosowanie zewnętrznych systemów teleinformatycznych do zasilania Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców, przede wszystkim na poziomie starostw, co ma duże znaczenie dla rejestracji pojazdów i wydawania uprawnień do kierowania nimi. W efekcie, wdrożenie CEPiK 2.0 przesunięto na 4 czerwca 2018 r.
Nowela wprowadza też regulację, zgodnie z którą, podstawą do wszczęcia postępowania o zatrzymaniu prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym, będzie tylko i wyłącznie fakt złamania tego przepisu. Nie będzie miało znaczenia, czy dojdzie do rzeczywistego zatrzymania prawa jazdy przez Policję w trakcie kontroli.
Ponadto, projekt przewiduje, że do czasu uruchomienia CEPiK 2.0 starosta będzie wydawał decyzję o skierowaniu kierowcy prowadzącego pojazd pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego na kurs reedukacyjny – na podstawie odpisu wyroku sądowego.
Dziś starosta powinien wysłać kierowcę na taki kurs na podstawie informacji uzyskanych z CEK, która co ciekawe nie gromadzi takich danych – zacznie je zbierać dopiero po wejściu w życie przepisów wprowadzających CEPiK 2.0. Starosta dostaje więc odpis wyroku z sądu, na podstawie którego nie może wydać decyzji o skierowaniu kierowcy na kurs reedukacyjny.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
Źródło: www.premier.gov.pl
CEPIK 2.0. - znamy datę uruchomienia systemu
Zmodernizowany system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0.) zostanie uruchomiony 4 czerwca 2018 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw. Jest to jeden z najczęściej używanych przez obywateli systemów informatycznych służący kierowcom i poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.