Car-sharing (wynajem aut na minuty), zyskujący coraz większą popularność w Polsce, staje się innowacyjnym elementem transportu miejskiego – uważa ekspertka. Miasta powinny jednak stawiać na car-sharing elektryczny, bo może to stanowić ważny krok w rozwoju elektromobilności w Polsce oraz skuteczny sposób na poprawę jakości powietrza.
Jak pisze Adriana Skorupska w publikacji Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, car-sharing, dynamicznie rozwijający się w Europie od wielu lat, jest elementem ekonomii współdzielenia – mieszkańcy miast mogą korzystać z samochodów bez konieczności ich posiadania. Jest to kolejny, po rowerach miejskich, etap rozwoju transportu współdzielonego. Miasta liczą, że rozwój car-sharingu przyczyni się w dłuższej perspektywie m.in. do redukcji liczby aut w miastach.
Pierwsze firmy oferujące krótkookresowy wynajem samochodów pojawiły się w Polsce w 2016 r. Dominują samochody nowe, spełniające wyższe normy ekologiczne, o napędzie tradycyjnym i typu hybrydowego.
Najbogatszą ofertę ma obecnie firma Traficar, która udostępnia samochody do wynajmu w Krakowie od 2016 r., a od 2017 w kolejnych miastach: Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Samochody 4mobility od 2016 r. dostępne są w Warszawie, a od tego roku w Poznaniu. Z kolei warszawski Panek Car Sharing planuje uruchomić swoje usługi także w Trójmieście.
Miejska wypożyczalnia w PPP
Wrocław i Warszawa zdecydowały się uruchomić miejski car-sharing. Szczególnie innowacyjny okazał się Wrocław, gdzie w listopadzie 2017 r. otworzono pierwszą w Polsce miejską wypożyczalnię samochodów elektrycznych Vozilla (190 samochodów osobowych i 10 dostawczych). Powstała ona w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Oprócz darmowego parkingu w wyznaczonych strefach, miasto udostępniło dodatkowo 200 miejsc parkingowych przeznaczonych jedynie dla samochodów Vozilli. W drugiej połowie marca, po niespełna pięciu miesiącach funkcjonowania usługi, odnotowano 100 tys. wypożyczeń.
Warszawa, ogłaszając przetarg na usługi car-sharingu, nie zdecydowała się na samochody elektryczne. Do zakończonego pod koniec marca 2018 r. przetargu zgłosiła się jedna firma – Panek Car Sharing, największy dotychczas pod względem liczby aut (300) operator w mieście, oferujący samochody hybrydowe. Nad miejską wypożyczalnią samochodów elektrycznych zastanawiają się także władze Krakowa.
Samorządy ważnym partnerem
Według Adriany Skorupskiej, samorządy są bardzo ważnym partnerem w rozwijaniu elektromobilności i mogą przyspieszyć ten proces. W styczniu 2018 r. przyjęta została ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wyznacza kierunek rozwoju niskoemisyjnego transportu i rolę samorządów.
Nakłada ona obowiązek rozbudowy infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych, co może być zachętą dla usługodawców współdzielonej mobilności.
Czytaj więcej TUTAJ
Wynagrodzenia pracowników samorządowych