W sprawie rozpatrywanej przez KIO, zamawiający kierując się dyspozycją znowelizowanego art. 90 ust. 1 p.z.p., wezwał wykonawców do złożenia wyjaśnień i przedstawienia dowodów dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny ofertowej.
O rażąco niskiej cenie nie decydują ceny jednostkowe >>>
Nowa regulacja obowiązująca od 19 października 2014 r., zakłada bowiem, że zamawiający powinien zwrócić się do wykonawców o złożenie takich wyjaśnień w przypadku podejrzenia rażąco niskiej ceny i jest to wezwanie obowiązkowe. Istnieje przy tym matematyczny wyznacznik rażąco niskiej ceny tj. gdy cena oferty jest niższa o 30 proc. od wartości zamówienia lub od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert.
Pojawiła się jednak wątpliwość, czy wartość zamówienia, o której mowa w znowelizowanym art. 90 ust. 1 p.z.p. (sformułowanie "o 30% od wartości zamówienia") to wartość netto czy brutto?
W ocenie Izby „wartość zamówienia”, biorąc pod uwagę dotychczasową wykładnię tego pojęcia, w kontekście podejrzenia rażąco niskiej ceny, należy interpretować jako wartość szacunkową danego, konkretnego zamówienia. Mowa tutaj o wartości szacunkowej z odliczeniem wartości przewidywanych zamówień uzupełniających, jednak obliczonej zgodnie z art. 32 ust. 1 p.z.p. jako wartość netto. Do tej wartości netto zamówienia, w celu porównania tej wartości z wartością ofert złożonych w postępowaniu należy doliczyć kwotę podatku VAT.
Każde podejrzenie rażąco niskiej ceny wymaga wyjaśnień >>>
Jak podkreśliła Krajowa Izba Odwoławcza, porównanie wartości szacunkowej netto z wartością ofert określanych w kwotach brutto, prowadziłoby do konieczności oceny nieporównywalnych de facto elementów. W efekcie, literalna interpretacja pojęcia „wartość zamówienia” ze znaczeniem tego pojęcia, jakie mu nadaje art. 32 ust. 1 p.z.p. szczególnie w sytuacji dot. rażąco niskiej ceny, prowadziłaby do absurdalnych wniosków. Nie można przecież porównywać ceny netto z ceną brutto.
Z tego względu KIO stoi na stanowisku, że dla celów porównawczych i oceny czy konkretna cena ofertowa nie jest rażąco niska zasadnym jest „ubruttowienie” szacunku zamawiającego.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 lutego 2015 r. (KIO 165/15).