Do tutejszego organu wpłynęło pismo odnośnie samowoli budowlanej budynku mieszkalnego. Skarżący przedłożył pełnomocnictwo, za które nie wniósł opłaty skarbowej.
Czy organ może traktować pełnomocnika jako stronę w postępowaniu, jeśli strona nie wniosła opłaty skarbowej za pełnomocnictwo?
Czy pełnomocnik może dokonywać czynności urzędowych w imieniu skarżącego np. wgląd w akta sprawy, odbiór korespondencji?
Na jakiej podstawie organ ma wezwać skarżącego do uiszczenia przedmiotowej opłaty skarbowej?
Odpowiedź
Obowiązujące przepisy nie uzależniają skuteczności udzielonego pełnomocnictwa od uiszczenia wymaganej opłaty skarbowej. Okoliczność ta powoduje jedynie negatywne skutki fiskalne.
Uzasadnienie
Naczelną zasadą postępowania administracyjnego jest określona w art. 10 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego – dalej k.p.a., zasada zapewnienia stronie czynnego udziału w każdym stadium postępowania. Art. 32 k.p.a. przewiduje, że w postępowaniu administracyjnym strona może być reprezentowania przez pełnomocnika. Natomiast obowiązujące przepisy nie uzależniają skuteczności udzielonego pełnomocnictwa od uiszczenia wymaganej opłaty skarbowej. Okoliczność ta powoduje jedynie negatywne skutki fiskalne. W wyroku z dnia 3 grudnia 2013 r., I SA/Kr 1576/13, publ.:www.orzeczenia.nsa.gov.pl, WSA w Krakowie uzasadniał, że: "pełnomocnictwo jest udzielane na zasadach określonych w prawie cywilnym i właściwych ustawach procesowych. Pośród wymogów ważności (skuteczności) pełnomocnictwa nie mieści się obowiązek przedstawienia wraz z dokumentem pełnomocnictwa dowodu opłacenia opłaty skarbowej od złożenia dokumentu pełnomocnictwa.
Oznacza to, że ewentualne nieuiszczenie tej opłaty może mieć jedynie konsekwencje o charakterze fiskalnym". Powołać też można wyrok z dnia 18 sierpnia 2009 r., II SA/Op 196/09, publ.: j.w., w którym WSA w Opolu sformułował tezę: "Nie można podzielić stanowiska, że brak uiszczenia należnej opłaty skarbowej oznacza, że pełnomocnictwo zostało udzielone nieskutecznie. Dla wykazania, że pełnomocnik został dla strony ustanowiony niezbędne jest jedynie okazanie dokumentu stwierdzającego ustanowienie takiego pełnomocnictwa", uzasadniając dodatkowo, że żadnych wymogów szczególnych w tym zakresie nie zawiera również ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej – dalej u.o.s., gdyż art. 1 ust. 1 pkt 2 tej ustawy normuje bowiem tylko przedmiot opłaty skarbowej. Należy podkreślić także, że pełnomocnik może działać w imieniu strony w takim zakresie, w jakim zostało to ujęte w treści pełnomocnictwa. W wyroku z dnia 26 listopada 2010 r., VIII SA/Wa 451/10, publ.: j.w., WSA w Warszawie stwierdził: "Z treści pełnomocnictwa powinien jasno wynikać jego zakres, tzn. jakich czynności, w jakim postępowaniu, przed jakim organem może dokonywać pełnomocnik w imieniu swojego mocodawcy. W pełnomocnictwie należy wskazać, czy obejmuje ono wszelkie czynności procesowe, czy też tylko niektóre z nich, a ponadto określić, czy dotyczy całego postępowania, czy też tylko określonego etapu. Nie można dowolnie interpretować zapisu pełnomocnictwa.
Trzeba pamiętać, że to od mocodawcy zależy treść udzielonego pełnomocnictwa (w tym jego zakres)".
W przypadku braku opłaty za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, sposób działania organu administracji publicznej reguluje art. 11 ust. 1 u.o.s. Zgodnie z tym przepisem, zbiorczą informację o takich przypadkach należy przekazać organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej.
Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .