Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.
Odpowiedź
Na dzień dzisiejszy brak jest przepisów określających sposób dokonywania wyliczeń.
Uzasadnienie
Stosownie do art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, czyli tzw. ustawy okołobudżetowej, w roku 2015 na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży, jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań.
Określenie zadań związanych ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy znajduje wyraz w zapisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizacji kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych – dalej r.w.o.k.n.
Powyższe rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych: niesłyszących, słabo słyszących, niewidomych, słabo widzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w:
- przedszkolach i oddziałach ogólnodostępnych,
- przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi,
- przedszkolach i szkołach integracyjnych.
Priorytetowe znaczenie w kwestii wydatkowania środków związanych ze specjalną organizacją nauki i metodami pracy ma § 4 r.w.o.k.n.
Zgodnie z powołanym przepisem, wymienione wyżej przedszkola, szkoły i oddziały zapewniają:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – a więc w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną. Zalecenia mogą polegać np. na konieczności prowadzenia zajęć z logopedą, oligofrenopedagogiem itp.,
2) odpowiednie, ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne – np. zakup specjalistycznego sprzętu, dostosowanie sal lekcyjnych itp.,
3) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – tj. zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne – określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, uwzględniającym zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
5) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Powyższe zadania powinny być rozliczane ze środków pochodzących z tzw. wag dodatkowych, np.: P4, P5, P6, P7, P8, P34, P39 itd. Przypisane uczniom wagi zależą od rodzaju niepełnosprawności i kwota z nich wynikająca powinna być przeznaczona na zadania wymienione w § 4 r.w.o.k.n.
Pozostała kwota, tj. wynikająca z faktu objęcia ucznia częścią SOA subwencji oraz wagami wynikającymi z typu szkoły (podstawowej, gimnazjalnej, ponadgimnazjalnej, zawodowej, plastycznej itp.), może zostać wydatkowana na koszty związane z wynagrodzeniem nauczycieli prowadzących zajęcia w danej klasie, koszty administracji i obsługi, utrzymania budynku itp., ale proporcjonalnie do liczby uczniów, a w przypadku wynagrodzeń nauczycieli – również w stosunku do liczby godzin zajęć danego przedmiotu.
Najprawdopodobniej w czerwcu br. samorządy będą zobligowane do wypełnienia przygotowanej przez MEN ankiety w powyższej kwestii i być może zostanie ustalony algorytm pozwalający wyliczyć koszty. Na dzień dzisiejszy planowana kwota musi zostać oszacowana w oparciu o powołane wyżej zasady.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.