Pytanie:
Czy zakup urządzeń do badania i pomiaru stanu jakości powietrza można uznać jako zadanie własne gminy?
Odpowiedź:
Moim zdaniem zakupu urządzeń pomiarowych do badania i pomiaru stanu jakości powietrza nie można uznać jako zadanie własne gminy.
Zadania własne gminy określa art. 7 ust. 1 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym - dalej u.s.g.
Do wymienionych w tym przepisie zadań trudno zakwalifikować badania i pomiar stanu jakości powietrza.
Teoretycznie można by próbować włączyć takie badania w zadania w zakresie ochrony zdrowia, czy też porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ale to zbyt daleko idący wniosek (chodzi o inne działania).
Katalog zawarty w art. 7 ust. 1 u.s.g. nie ma charakteru katalogu zamkniętego, co wynika z literalnej konstrukcji przepisu – ustawodawca wymienia bowiem sprawy "w szczególności" należące do zadań własnych gminy. O tym, iż jest to katalog otwarty przesądza również brzmienie art. 6 u.s.g., zgodnie z którym do zakresu działania gminy nalezą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, jeżeli nie są zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Dodatkowo katalog zadań własnych gminy określa również ustawa z 17.05.1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw - nie dotyczy obszaru wskazanego w treści pytania.
Zadania w zakresie oceny stanu jakości powietrza ustawodawca powierzy Inspekcji Ochrony Środowiska
Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy z 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska - dalej p.o.ś., oceny jakości powietrza i obserwacji zmian dokonuje się w ramach państwowego monitoringu środowiska. Należy także pamiętać o art. 89 ust. 1 i art. 90 ust. 1 p.o.ś.
Ponadto, zgodnie z ustawą z 20.07.1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska, do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy prowadzenie państwowego monitoringu środowiska.