Konkurs realizowany był w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Priorytet 2. „Rozwój społeczeństwa obywatelskiego opartego na wiedzy”, Działanie 2.1 „Zwiększenie dostępu do edukacji - promocja kształcenia przez całe życie, Schemat „Zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych między wsią a miastem”. Środki na realizację tego zadania pochodziły z Europejskiego Funduszu Społecznego i zasobów krajowych. Zgodnie z zapisami powyższego projektu, obowiązkiem beneficjenta jest zapewnienie jego trwałości po jego zakończeniu, co należy rozumieć, jako kontynuację działań zgodnych z wymogami projektu. W przeciwnym razie beneficjent może zostać zobowiązany - przez instytucje monitorujące i kontrolujące – do zwrotu środków otrzymanych na projekt. Warunek trwałości projektu stanowi podstawowy wymóg programów dofinansowanych ze środków unijnych. Każdy beneficjent został zapoznany z tym obowiązkiem określonym w rozporządzeniu Rady Europy 1260/99. Nowelizacja ustawy o systemie oświaty , stanowiła formę znaczącej pomocy ze strony państwa, dla beneficjentów projektu finansowanego ze środków EFS „Alternatywne formy wychowywania przedszkolnego”, umożliwiając dotrzymanie wymogu trwałości, a jednocześnie uzyskanie dalszego dofinansowania z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
Alternatywne formy wychowania przedszkolnego działające w 2006 i 2007 r. zostały w wielu przypadkach przekształcone w punkty przedszkolne, zespoły wychowania przedszkolnego lub przedszkola (publiczne i niepubliczne).
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Alternatywne formy edukacji przedszkolnej
W 2005 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na Alternatywne formy edukacji przedszkolnej. Powstało wiele projektów, których celem było upowszechnienie edukacji przedszkolnej wśród dzieci w wieku 3-5 lat zamieszkałych na terenach wiejskich, na których nie było przedszkoli.