Co pokazały miesiące działania wyszukiwarki? Jak zapewnia Krajowa Izba Radców Prawnych, że możliwe jest łatwiejsze znalezienie zawodowego pełnomocnika z gwarancją uprawnień do wykonywania zawodu. Podkreśla również, że to obecnie jedyne w Polsce narzędzie pozwalające łączyć radców z potencjalnymi klientami. Osoby potrzebujące pomocy prawnej mogą znaleźć na niej wizytówkę zawierającą imię, nazwisko i miejscowość, w której pracuje radca, obszary prawa, w których się specjalizuje, oraz dane kontaktowe.

 

Jak na razie - wynika to bezpośrednio z samej bazy - zarejestrowanych jest w niej ponad 1700 radców i radczyń. Ci, którzy korzystają z tego narzędzia podkreślają, że jest to dla nich kolejnych sposób na "widoczność w sieci" i pozyskiwanie klientów. 

Czytaj: 
Adwokatura krok przed zmianami w zakresie reklamy - propozycje gotowe>>

W nowym roku radcy ze zmienionym kodeksem etyki>>

Dostępna dla wszystkich i w całym kraju 

Wyszukiwarka jest dostępna dla wszystkich radców prawnych w Polsce. W pierwszej kolejności radca/radczyni tworzy w niej swój zawodowy profil – wizytówkę. Za pomocą wyszukiwarki potencjalni klienci znajdują te wizytówki, wpisując w odpowiednie okno słowa kluczowe, takie jak np. miejscowość czy specjalizacja. W wynikach wyszukiwania potencjalnemu klientowi wyświetlają się pasujące do jego potrzeb sylwetki radców prawnych. Jednocześnie klient ma gwarancję, że znaleziona w wyszukiwarce osoba ma uprawnienia zawodowego pełnomocnika, ponieważ radcy mogą tworzyć swoje wizytówki w wyszukiwarce tylko poprzez platformę e-kirp.pl, która weryfikuje ich uprawnienia zawodowe.

Czytaj też: Tajemnica zawodowa adwokatów i radców prawnych >>>

O tym, dlaczego warto założyć wizytówkę na stronie szukajradcy.pl i pozwolić się znaleźć klientom mówi radca prawny Marta Kruk, przewodnicząca Komisji Promocji Zawodu Krajowej Rady Radców Prawnych, rzecznik prasowy w OIRP we Wrocławiu. - Z satysfakcją przyjęłam informację o ukończeniu projektu i uruchomieniu wyszukiwarki radców prawnych przez samorząd na szczeblu krajowym. Z zainteresowaniem przyglądałam się wcześniejszemu funkcjonowaniu portalu na szczeblu okręgowym. Rozmawiałam też z kolegami i koleżankami, czy poprzez wyszukiwarkę otrzymują rzeczywiste zapytania o porady prawne. Odpowiedzi były twierdzące - mówi.

Czytaj też: Nawet skazany ma szansę być radcą prawnym >>>

I powołuje się na własne doświadczenia. - W bardzo szybkim czasie po utworzeniu swojej wizytówki otrzymałam zapytanie. Było bardzo specjalistyczne i dotyczyło dziedziny prawa, którą praktykuję. To tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, że uruchomienie wyszukiwarki było bardzo dobrym krokiem samorządu radców prawnych, ponieważ narzędzie jest skuteczne. Szukajradcy.pl to kolejna forma, po stronach internetowych kancelarii radców prawnych czy profilach w social mediach, na zaprezentowanie swojego doświadczenia zawodowego i pozyskanie zleceń prawnych. Dlaczego więc nie skorzystać z tej możliwości - wskazuje.

Co ważne, każdy radca prawny, który dołączy do wyszukiwarki, może nie tylko stworzyć swoją wizytówkę z najważniejszymi informacjami o wykształceniu, specjalizacji i lokalizacji, lecz także publikować treści o charakterze prawniczym (artykuły, treści audiowizualne), które stanowią doskonałe źródło porad dla klientów. Klient poszukujący porady prawnej ma pewność, iż dostanie ją od osoby mającej stosowne wykształcenie i wiedzę, co jest zachętą do poszukiwania informacji właśnie w wyszukiwarce, docelowo wskazując na możliwość skorzystania z pomocy prawnej radcy prawnego zajmującego się określoną tematyką.

Kaczmarek Przemysław: O rękojmi prawidłowego wykonywania zawodu adwokata oraz radcy prawnego >>>

 

Celem pełna baza radców z całej Polski

KRIP liczy na to, że wyszukiwarka stanie się pełną bazą radców prawnych w Polsce. Aleksandra Gibuła, wiceprezes KRRP przypomina, że  wizytówkę na stronie szukajradcy.pl może założyć każdy radca prawny. 

Jest to doskonała forma przedstawienia swoich usług i kompetencji w internecie osobom, które tej pomocy szukają. Ponadto każda założona wizytówka jest częścią promocji narzędzia, tak pomocnego dla szerokiego grona społeczeństwa – dodaje. Zaznacza, że wyszukiwarka jest narzędziem weryfikowanym przez samorząd i autoryzowanym. Naszym celem jest, aby było to miejsce, gdzie osoby potrzebujące tego rodzaju wsparcia miały możliwość w szybki i prosty sposób znaleźć radcę prawnego – zaznacza. 

Czytaj też: PIT: radca prawny może wrzucić w koszty... rower >>>

Adwokatura na finiszu zmian w reklamie 

Tymczasem w NRA kończą się prace nad projektem zmian w Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu w zakresie reklamy. Przyjęło go już prezydium i jest przygotowywane do niego uzasadnienie. Sprawa stała się pilna bo Komisja Europejska zdecydowała o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko Malcie, Polsce i Słowenii z powodu sprzecznego z dyrektywą usługową całkowitego zakazu reklamy działalności przedstawicieli zawodów prawniczych. W przypadku Polski chodzi oczywiście o adwokatów, taki zakaz znajduje się nadal w ich zasadach etyki.

Chodzi o dyrektywę usługową, której celem jest usunięcie barier w handlu usługami w UE. Uprościła ona procedury administracyjne dla usługodawców, wzmocniła prawa konsumentów i przedsiębiorstw korzystających z usług oraz współpracę między państwami UE. Ponadto zobowiązuje ona państwa członkowskie do zniesienia wszystkich całkowitych zakazów dotyczących informacji handlowych, w tym wszystkich całkowitych zakazów dotyczących formy informacji handlowej, w odniesieniu do zawodów regulowanych. - Ograniczenia dotyczące reklamy usług prawnych utrudniają rozwój biznesu i pozyskiwanie klientów. Utrudniają one również rozwój reklamy w sieciach społecznościowych, utrudniając tym samym przejście do ery cyfrowej - zaznaczyła w swoim stanowisku KE. 

Przemysław Rosati, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej zapewnia, że prace nad zmianami w zakresie reklamy są na finiszu. - Adwokatura jest na ostatnim etapie procesu, który zakończy się na posiedzeniu plenarnym w maju tego roku. Przyjęte przez NRA zmiany będą w pełni uwzględniały zarówno przepisy tzw. dyrektywy usługowej, a także co istotne zostaną przyjęte z poszanowaniem procedury wymaganej do skutecznego przeprowadzenia zmian w odniesieniu do przepisów regulujących reklamę i informacje handlową, które zostaną zliberalizowane - mówi. 

"Kłopotliwy" jest par. 23 Kodeksu Etyki Adwokackiej zgodnie, z którym: adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.

Czytaj: KE "wytyka" Polsce zakaz reklamy adwokackiej, a Adwokatura kończy prace nad zmianami>>

 

 

 

Wyjaśnił, że przeprowadzenie tej procedury jest wymagane zarówno przez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/958 z dnia 28 czerwca 2018 r.  w sprawie analizy proporcjonalności przed przyjęciem nowych regulacji dotyczących zawodów jak i ustawę z 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej. -  Ważne jest zresztą nie tylko spełnienie tych warunków, ale też to, że w ramach konsultacji wewnętrznych i zewnętrznych chcemy wysłuchać przede wszystkim głosu środowiska adwokackiego w zakresie przedstawionego projektu. Przypominam, że to co było słusznie zarzucane projektowanym zmianom w Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodowej w poprzedniej kadencji, to właśnie brak pogłębionych konsultacji środowiskowych  - podsumował.