W połowie kwietnia 2009 r. Helsińska Fundacja Praw Człowieka wystąpiła do Szefa ABW z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w zakresie danych statystycznych dotyczących stosowania podsłuchów, w tym m.in. tzw. podsłuchów pięciodniowych. Miesiąc później dyrektor Departamentu Postępowań Karnych ABW wystosował do Fundacji pismo, w którym argumentował, iż informacje statystyczne dotyczące stosowania kontroli operacyjnej objęte są tajemnicą państwową, a zatem nie mogą zostać udostępnione w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Odpowiedź ABW nie miała formy decyzji administracyjnej, w związku z czym Fundacji nie przysługiwał od niej żaden środek odwoławczy. 1 czerwca 2009 r. Fundacja ponowiła wniosek zaznaczając jednocześnie, że ewentualna odmowa udostępnienia informacji publicznej winna przybrać formę decyzji. W związku z brakiem odpowiedzi na ten wniosek, w dniu 15 lipca 2009 r. Fundacja wezwała Szefa ABW do usunięcia naruszenia prawa. Po upływie 60 dni od wezwania, Fundacja złożyła skargę do WSA w Warszawie, zarzucając Szefowi ABW bezczynność.
W odpowiedzi na skargę Szef ABW wskazuje, iż informacja o którą wnioskowała Fundacja nie jest informacją publiczną, a do jej udostępnienia stosuje się przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych. W związku z powyższym Szef ABW podnosi, iż nie pozostaje w stanie bezczynności, gdyż nie był zobligowany do wydania decyzji administracyjnej, a zatem wystarczająca była zwykła pisemna odpowiedź na wniosek. W analogicznej sprawie Szef CBA dwukrotnie odmówił udostępnienia informacji publicznej, zachowując przy tym formę decyzji administracyjnej. Przedmiotowe decyzje Helsińska Fundacja Praw Człowieka zaskarżyła do WSA w Warszawie (sygn. akt II SA/Wa 1350/09).
Jak napisano w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej Fundacji, sprawa jest interesująca, gdyż oprócz problemu społecznej kontroli nad stosowaniem przez służby specjalne kontroli operacyjnej (w tym podsłuchów), zwraca uwagę na problem dostępu do informacji na temat działalności organów administracji publicznej.
W odpowiedzi na skargę Szef ABW wskazuje, iż informacja o którą wnioskowała Fundacja nie jest informacją publiczną, a do jej udostępnienia stosuje się przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych. W związku z powyższym Szef ABW podnosi, iż nie pozostaje w stanie bezczynności, gdyż nie był zobligowany do wydania decyzji administracyjnej, a zatem wystarczająca była zwykła pisemna odpowiedź na wniosek. W analogicznej sprawie Szef CBA dwukrotnie odmówił udostępnienia informacji publicznej, zachowując przy tym formę decyzji administracyjnej. Przedmiotowe decyzje Helsińska Fundacja Praw Człowieka zaskarżyła do WSA w Warszawie (sygn. akt II SA/Wa 1350/09).
Jak napisano w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej Fundacji, sprawa jest interesująca, gdyż oprócz problemu społecznej kontroli nad stosowaniem przez służby specjalne kontroli operacyjnej (w tym podsłuchów), zwraca uwagę na problem dostępu do informacji na temat działalności organów administracji publicznej.
Pismo procesowe Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka