Adwokatura  zwróciła się z petycją do prezydenta, Sejmu, Senatu i rządu, chodzi o nowelizację Kodeksu postępowania karnego. 

Dyskusja nad brzmieniem tego przepisu rozbrzmiała na nowo w związku ze śmiercią Barbary Skrzypek, wieloletniej współpracownicy Jarosława Kaczyńskiego, prezesa PiS. On sam w Telewizji Republika powiedział, że kobieta kilka dni wcześniej została wezwana na przesłuchanie przez prokurator Ewę Wrzosek. Przesłuchanie odbyło się w środę - 12 marca br. Skrzypek była świadkiem w śledztwie w sprawie doprowadzenia austriackiego biznesmena Geralda Birgfellnera do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w kwocie nie mniejszej niż 1,3 mln euro poprzez wprowadzenie go w błąd. Chodzi o sprawę wybudowania dwóch wieżowców na należącej do spółki Srebrna działce w Warszawie. Adwokat Krzysztof Gotkowicz, pełnomocnik Skrzypek poinformował, że nie został dopuszczony do uczestnictwa w przesłuchaniu klientki, choć podczas spotkania z prokuratorem wskazywał jako argument jej zły stan zdrowia oraz "obecność dwóch pełnomocników zawiadamiającego, co dodatkowo mogło być odczytywane przez świadka jako element presji". Przesłuchanie nie było też nagrywane. 

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[42404,4902,494,371,272,71],"dataValuesNormalized":[18,3,1,1,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Procedury","Pytania i odpowiedzi","Akty prawne","Wzory i narz\u0119dzia"],"colors":["#EA8F00","#007AC3","#E5202E","#940C72","#85BC20","#232323"],"maxValue":48514,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Czytaj: Pełnomocnik może wesprzeć świadka w sprawie karnej - decyduje prokurator lub sąd>>

Co wynika z przepisów? 

Kiedy więc świadek może ustanowić pełnomocnika do reprezentowania go w postępowaniu karnym? Reguluje to art. 87 par. 2 Kodeksu postępowania karnego. Zgodnie z nim osoba niebędąca stroną, może ustanowić pełnomocnika, jeżeli wymagają tego jej interesy w toczącym się postępowaniu. Wielokrotnie wskazywano, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „interesu w toczącym się postępowaniu”, samo określenie jest mało precyzyjne, wobec czego każdy przypadek wymaga indywidualnej oceny. 

Teoretycznie - jak wynika z prawnych interpretacji, ustanowienie pełnomocnika uzasadnia istnienie prawdopodobieństwa, że potencjalny świadek może stać się podejrzanym, a później oskarżonym. To także sytuacja kiedy w grę wchodzi tajemnica zawodowa. W postępowaniu przygotowawczym ocenia to prokurator, w postępowaniu sądowym - sąd. Jeśli organ oceni, że obrona interesów świadka nie wymaga ustanowienia jego pełnomocnika, wydaje postanowienie (zarządzenie) o odmowie dopuszczenia do udziału w postępowaniu pełnomocnika. Odmowne postanowienie sądu jest niezaskarżalne. Natomiast w przypadku decyzji prokuratora przysługuje zażalenie, podstawą jest art. 302 par. 1 Kodeksu postępowania karnego. Dopuszcza on wniesienie zażalenia, gdy postanowienie lub zarządzenie organu postępowania przygotowawczego narusza prawa osoby niebędącej stroną, czyli w tym przypadku świadka, któremu co do zasady, przysługuje prawo do ustanowienia pełnomocnika.

Warto przypomnieć, że przepisy analizował w 2018 r. Rzecznik Praw Obywatelskich, którym był wówczas obecny minister sprawiedliwości prof. Adam Bodnar. Chodzi o konkretną sytuację czyli przesłuchania osoby, co do której są wystarczające dowody do przedstawienia zarzutów, w charakterze świadka. W piśmie do Zbigniewa Ziobry, ówczesnego ministra sprawiedliwości wskazywał, że takie osoby powinny mieć status świadka z asystą, czyli musiałyby być przesłuchiwane w obecności adwokata - by zapewnić konstytucyjne prawo do obrony. 

NRA chce zmiany przepisów

Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej przyjęło właśnie uchwałę w sprawie złożenia w interesie publicznym petycji dotyczącej zmiany art. 87 kodeksu postępowania karnego. Zmiana miałaby polegać nowym brzmieniu par. 2 i tak, zgodnie z nim osoba niebędąca stroną, mogłaby ustanowić pełnomocnika. Jego niestawiennictwo na terminie czynności procesowej nie stanowiłoby przeszkody w jej przeprowadzeniu.

Proponuje też uchylenie par. 3 zgodnie, z którym w postępowaniu przygotowawczym prokurator, może odmówić dopuszczenia do udziału w postępowaniu pełnomocnika, o którym mowa w par. 2, jeżeli uzna, że nie wymaga tego obrona interesów osoby niebędącej stroną. 

- Aktualnie osoba, która nie jest stroną, aby mogła skutecznie ustanowić pełnomocnika, musi wykazać, że wymaga tego jej interes w toczącym się postępowaniu. Określenie użyte w tym przepisie jest mało precyzyjne. W konsekwencji powoduje kłopoty natury interpretacyjnej i może być w praktyce, w ramach dyskrecjonalnej władzy organu procesowego, interpretowane wielorako, także contra civem. Innymi słowy, wbrew interesom obywateli - uzasadniono. 

Jak dodano, przyjęcie projektowanej ustawy będzie miało pozytywne skutki społeczne. - Przede wszystkim wzmacniając standard rzetelnego procesu karnego, prawo do obrony, a nadto prawo do pomocy prawnej - wskazano.

 

Praktyka też wymaga zmiany 

Dr Paweł Czarnecki, nauczyciel akademicki w Katedrze Postępowania Karnego WPiA UJ podkreśla, że paradoksem jest, iż z jednej strony świadek jest kluczowym i wciąż najpopularniejszym sposobem docierania do prawdy w postępowaniu karnym, z drugiej - bywa natomiast równocześnie najmniej wiarygodnym źródłem dowodowym. - Świadkowie zapominają, świadkowie zatajają informacje, świadkowie widzą to czego nie było, świadkowie kłamią. Przepisy dotyczące statusu świadka rzadko są przedmiotem zainteresowania ustawodawcy, zmieniają się w zasadzie przepisy dotyczące szczególnych rodzajów przesłuchania. Osobiście uważam, że ważniejsze od zmiany przepisów jest właściwe i konsekwentne stosowanie obowiązujących regulacji, niż dokonywanie kolejnych nowelizacji - mówi. 

I dodaje, że ważne jest m.in. zapewnienie właściwych warunków przesłuchania, elastyczne planowanie harmonogramu przesłuchań, poprawne informowanie o uprawnieniach świadka, sprawne ustalanie ich danych adresowych, zapewnienie ochrony dla świadków, chociażby z uwzględnieniem obowiązującej od ponad 10 lat ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka. - Może należy w szerszym zakresie egzekwować przepisy o pociąganiu do odpowiedzialności świadków za składanie fałszywych zeznań (art. 233 k.k.), w szczególności wówczas, gdy organy w toku kontroli odwoławczej nie dają wiarygodności złożonym przez świadka zeznaniom - podkreśla dr Czarnecki.

- Nie mam nic przeciwko, aby w przesłuchaniu świadek mógł korzystać z pomocy pełnomocnika, przy czym uważam, że organ nie powinien mieć możliwości, aby odmówić udziału pełnomocnikowi, powołując się jak to ma miejsce dziś w przypadku art. 87 par. 2 k.p.k., który pozwala ustanowić pełnomocnika dla świadka, ale tylko wówczas, gdy sąd stwierdzi, że: „wymagają tego interesy” - wskazuje. 

I dodaje, że obiektywnie pomoc pełnomocnika jest potrzebna, gdy osoba przesłuchiwana w charakterze świadka potrzebuje skonsultować się, czy powinna odmówić składania zeznań lub odpowiedzi na dane pytania, ewentualnie jeśli potrzebuje dowiedzieć się w jaki sposób ubiegać się koszty związane ze swoim stawiennictwem lub też przygotować zażalenie w tym przedmiocie. - Oczywiście takim pełnomocnikiem nadal powinien być wyłącznie adwokat lub radca prawny, a zatem osoby posiadające wykształcenie prawnicze. Zresztą uważam, że niezależnie od tego świadek będzie korzystał z pomocy pełnomocnika, to przy przesłuchaniu powinna istnieć możliwość skorzystania z pomocy dowolnej osoby przez siebie wskazanej, tak jak to przysługuje pokrzywdzonemu na podstawie art. 299a k.p.k. Zapewniłoby to możliwość korzystania z pomocy osoby, do której ma zaufania i wcale nie musi to być prawnik - podsumowuje dr Czarnecki.