Jak podała Grupa w w swoim raporcie, nadal wymagane jest podjęcie przez Polskę pilnych działań w celu umożliwienia pociągania przedsiębiorstw do odpowiedzialności karnej za przestępstwo przekupstwa zagranicznego, nawet w przypadkach, w których osoba będąca sprawcą przestępstwa nie zostanie skazana. Według raportu, Polska musi też podnieść wysokość kar finansowych dla przedsiębiorstw, aby przestępstwo przekupstwa zagranicznego było karalne z wykorzystaniem skutecznych, proporcjonalnych i odstręczających sankcji.
Grupa Robocza wyraża rozczarowanie zaniedbaniem przez Polskę kwestii działań, które miały zapewnić, że przewidziana w Kodeksie Karnym regulacja dotycząca „bezkarności”, mająca zastosowanie do przekupstwa krajowego i zagranicznego, nie będzie mogła być stosowana w przypadku przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten pozwala sprawcom przestępstwa przekupstwa na automatyczne uniknięcie kary dzięki zawiadomieniu organów ścigania o przestępstwie, zanim powezmą one o nim wiadomość z innych źródeł.
Ja czytamy w zaleceniu Grupy Roboczej, w ramach przeprowadzanych reform Polska powinna również zapewnić wprowadzenie właściwych środków ochrony przed działaniami odwetowymi i dyscyplinarnymi dla pracowników sektora publicznego i prywatnego, którzy w dobrej wierze i na uzasadnionych podstawach zawiadomią o podejrzeniu dokonania przestępstwa przekupstwa zagranicznego.
Na posiedzeniu plenarnym w dniach 13-15 marca 2018 roku Grupa Robocza zweryfikowała sprawozdanie Polski z postępu wprowadzania w życie dotychczas niewykonanych zaleceń. Grupa Robocza zwróciła się o przedstawienie przez Polskę pisemnego sprawozdania z dalszych działań odnoszących się do powyższych kwestii w grudniu 2018 roku, kiedy Grupa rozważy podjęcie dodatkowych środków w przypadku braku znaczącego postępu po stronie polskiej.
OECD: Polska musi przyjąć prawo zwalczające przekupstwo zagraniczne
Polska musi niezwłocznie osiągnąć postęp we wprowadzaniu najważniejszych zaleceń Grupy Roboczej OECD ds. Przekupstwa. Organ ten przypomina Polsce, że nadal nie zostały one wdrożone pomimo upływu ponad czterech lat od przeprowadzenia w czerwcu 2013 roku oceny tzw. fazy 3.