Zdaniem autora wydanej właśnie książki Zarządzanie marketingiem w kancelarii prawniczej, ograniczenia, wykreowane „sto lat temu”, nie tylko nie mają zastosowania w obecnej rzeczywistości, lecz także często prowadzą do działań oscylujących na granicy profesjonalizmu i etyki. - Zwykle nie jest to wynikiem złej woli, częściej braku wiedzy z zakresu praktyki rynkowej, której nie oferują nawet najlepsze wydziały prawa polskich uczelni – pisze we wstępie do książki.
Jak zauważa autor, współczesny marketing jest bodaj najbardziej dynamiczną dyscypliną, której obecność jest odczuwalna w każdej sferze życia. Zaczęto to wykorzystywać instrumentalnie już w latach 60. XX w., ale dopiero od niedawna (w Polsce) marketing wszedł na stałe do praktyki organizacji prawniczych. - Różne są definicje, oblicza i przesłania, ale niezależnie od formy, treści czy adresata przekazu jedno jest pewne: marketing jest dyscypliną, która jak żadna inna wiąże przedsiębiorstwo z klientem. Jeżeli organizacja nie potrafi efektywnie komunikować klientom wartości jej usług i/lub produktów, to szansa na od-niesienie przez nią sukcesu jest niewielka – pisze Andrzej Kłosowski.
Jak podkreśla wydawca, w publikacji zostały omówione podstawowe pojęcia marketingowe, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki usług prawniczych. Autor systematyzuje wiedzę marketingową niezbędną do zrozumienia całości procesów rynkowych, w obliczu których stoi firma prawnicza, a dzięki połączeniu zainteresowań naukowych z praktyką umiejętnie wiąże wiedzę teoretyczną ze specyfiką działań biznesowych. Analizuje między innymi:
• na czym polega specyfika usług prawniczych,
• co składa się na otoczenie rynkowe kancelarii prawniczej,
• zachowania klientów w kontekście marketingu strategicznego i operacyjnego.
Zagadnienia marketingu zostały przedstawione w przystępnej dla prawników formie, a ich zrozumienie ułatwiają ilustracje, wykresy i tabele.
- Wartością dodaną książki jest jej praktyczny charakter. Autor nie ogranicza się do analizy dorobku doktryny marketingu, ale przedstawia praktyczne aspekty zastosowania marketingu w obszarze niezwykle trudnym z punktu widzenia działań marketingowych, bo obejmującym obszar usług prawniczych (...). W publikacji w odniesieniu do analizowanej problematyki przedstawiono nie tylko stanowisko doktrynalne, teoretyczne, lecz powołano również liczne przykłady zastosowania przywołanych poglądów w praktyce działania prawniczych kancelarii amerykańskich, co dla praktyków ma wyjątkowo doniosłe znaczenie. Pozwala to na pełne zrozumienie treści, która z uwagi na ‹‹obcość›› omawianej materii dla środowisk prawniczych wymaga tego rodzaju wynikowego i systemowego przedstawienia, którego nieodzownym elementem powinny być praktyczne przykłady zastosowań środków marketingowych – napisał w recenzji książki dr hab. Cezary Banasiński.
Marketing usług prawnych przed nowymi wyzwaniami
Coraz rzadziej słyszy się opinie, że marketing usług prawniczych nie istnieje. Niestety, wciąż jeszcze zdarzają się przypadki utożsamiania marketingu z reklamą, które to pojęcie jest wciąż w branży usług prawniczych materią problematyczną pisze Andrzej Kłosowski.