Do RPO zwrócili się asystenci prokuratorów z prośbą o interwencję w sprawie egzaminu wstępnego na aplikację prokuratorską uzupełniającą. Wskazali, że zasady egzaminu nie zapewniają obiektywnych kryteriów oceny kandydatów. 

Brak testu i niejasne zasady oceniania

Według skarżących niezrozumiałe jest, dlaczego tylko w przypadku egzaminu na aplikację uzupełniającą prokuratorską zrezygnowano z przeprowadzenia testu, ograniczając się do egzaminu ustnego i oceny pracy na dotychczasowym stanowisku. Wskazują także, że zasady konkursu są niejasne i niesprawiedliwe. Po pierwsze, nieznane są zasady przydzielania punktacji za opinię o pracy asystenta prokuratora. Osoby, które brały udział w naborze już kilkakrotnie, mają często zupełnie inną punktację przydzieloną za opinię o dokładnie takiej samej treści. Nie ma przy tym żadnych wytycznych, które wskazywałyby za co kandydat dostaje daną punktację. Po drugie, pytania na egzaminie ustnym, które otrzymuje kandydat, różnią się zakresem i stopniem trudności, nie zapewniając równych szans, tak jak przy teście wiedzy, stosowanym w pozostałych naborach na aplikacje.

Maroń Grzegorz: Instytucja ślubowania prokuratorskiego w polskim porządku prawnym >>>

 

Cena promocyjna: 98.99 zł

|

Cena regularna: 110 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Nierówne traktowanie jednego zawodu prawniczego

W wystąpieniu do ministra w tej sprawie Rzecznik podkreślał, że kryteria oceny pracy kandydata oraz udzielanych na egzaminie odpowiedzi zostały sformułowane w rozporządzeniu, jednak uczyniono to w sposób ogólny. - Nie jest zrozumiałe, dlaczego we wszystkich pozostałych naborach - tj. na aplikację sędziowską, prokuratorską oraz uzupełniającą sędziowską - zdecydowano się na formę testu, gdzie każdy kandydat otrzymuje dokładnie ten sam zestaw pytań, zaś w odniesieniu do kandydatów na aplikację uzupełniającą prokuratorską zdecydowano się na zupełnie inną formę oceny ich umiejętności, która nie zapewnia równych szans - pytał.
Rzecznik zwraca też uwagę, że sposób ukształtowania naboru na aplikację uzupełniającą prokuratorską może naruszać art. 60 Konstytucji RP stanowiący, że obywatele polscy korzystający z pełni praw publicznych mają prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach. 

Kmiecik Romuald: O podręczniku Hansa Grossa, sędzi śledczym i dwoistej funkcji prokuratora >>>

Czytaj także: Prokuratury szykują się do oszczędzania - do 5 proc. wydatków>>

Większa dyskrecjonalna władza komisji

W odpowiedzi przesłanej RPO wiceminister sprawiedliwości Katarzyna Frydrych stwierdza, że ustawodawca, regulując kwestie naboru na aplikację uzupełniającą prokuratorską, zdecydował się na odmienną niż w przypadku aplikacji uzupełniającej sędziowskiej i innych aplikacji prawniczych formę przeprowadzania konkursu na tę aplikację, obejmującą egzamin ustny oraz ocenę dotychczasowej pracy kandydata na stanowisku referendarza sądowego, asystenta sędziego lub asystenta prokuratora. - Ustawodawca uznał, że w przypadku przedstawicieli ww. grup zawodowych indywidualna rozmowa uczestnika naboru z komisją konkursową jest bardziej przydatna dla dokonania przez nią - spośród licznej grupy osób przystępujących do konkursu w danym roku - wyboru kandydatów rokujących nie tylko zdanie egzaminu prokuratorskiego, ale w dalszej kolejności rzetelną, wymagającą częstokroć specyficznych cech i umiejętności pracę na stanowisku asesora prokuratury. Tym samym komisja przeprowadzająca konkurs została wyposażona w większą władzę dyskrecjonalną przy dokonywaniu oceny poszczególnych kandydatów - napisała wiceminister. 

Zbieranek Adam: Zastosowanie instytucji świadka anonimowego w świetle badań ankietowych prokuratorów oraz asesorów prokuratury z obszaru właściwości Prokuratury Regionalnej w Katowicach >>>

Poinformowała też, że w ocenie Ministra Sprawiedliwości nie zachodzą podstawy podjęcia postulowanej interwencji legislacyjnej. - Zasadnym wydaje się bowiem utrzymanie w mocy obowiązujących obecnie regulacji, ponieważ nabór na aplikację uzupełniającą prokuratorską, jako rodzaj „rekrutacji wewnętrznej" - ścieżki awansu zawodowego dla wykwalifikowanych kadr referendarskich i asystenckich, uwzględnienia zagwarantowaną w przepisach Prawa o prokuraturze większą dyskrecjonalność Prokuratora Generalnego przy powierzaniu pierwszego stanowiska prokuratorskiego i asesorskiego w prokuraturze - czytamy w odpowiedzi MS.