Celem badania było możliwie precyzyjne oszacowanie kosztów rocznych obowiązków administracyjnych ponoszonych przez banki na skutek przestrzegania przepisów bankowych. Nie analizowano jakości ani istotności tych przepisów pod kątem zapewnienia stabilności finansowej. Obowiązkiem administracyjnym jest np. sporządzanie sprawozdań i raportów, przedkładanie raportów odpowiednim władzom administracyjnym, uzyskiwanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, dokumentowanie zdarzeń gospodarczych itp. Koszty obowiązków administracyjnych są częścią nieodsetkowych kosztów działania banków. Największy udział w tych kosztach stanowią koszty wynagrodzeń pracowników.
Przedmiotem badania były 3 ustawy wybrane z pośród 75 ustaw regulujących sektor bankowy (ustawa Prawo bankowe, ustawa o Narodowym Banku Polskim, ustawa o listach zastawnych i bankach hipotecznych). Badana grupa składała się z 26 banków komercyjnych i spółdzielczych (w tym banków hipotecznych) prowadzących działalność bankową w 2006 r. Uzyskano dobrą reprezentatywność grupy, gdyż zbadano, gdyż zbadane banki stanowiły 42,6% sumy aktywów sektora bankowego w roku badania. W badaniu wykorzystano dane pochodzące z banków za 2006 r. W pierwszym etapie badania zastosowano metodologię ankietowego badania reprezentatywnej grupy banków zgodnie z Modelem Kosztów Standardowych (MKS). Badanie polegało na zebraniu informacji m.in. o ilości wykonywanych przez bank obowiązków administracyjnych, ilości czasu, który pracownicy poświęcają na wykonywanie poszczególnych czynności prowadzących do spełnienia przez bank danego obowiązku oraz o ich stawkach wynagrodzenia. Zebrane dane pozwoliły na oszacowanie łącznych kosztów obowiązków administracyjnych wynikających z 3 przeanalizowanych ustaw.
Roczne koszty obowiązków administracyjnych wynikające tylko z trzech przebadanych ustaw zostały oszacowane metodą MKS na kwotę 303,7 mln zł, co odpowiada 1,6% sumy kosztów działania banków i jest porównywalne z sumą zapłaconych przez sektor bankowy podatków (podatek od nieruchomości i inne - 1,6% kosztów działania banku), a 4 - krotnie większe od sumy składek i wpłat dokonanych przez wszystkie banki na Bankowy Fundusz Gwarancyjny (0,4%). Uzyskane wyniki spełniają kryteria „pomiaru bazowego” według metodologii MKS i mogą być podstawą do dalszych badań, jak i działań prowadzących do zmniejszenia obciążeń administracyjnych banków. Dysponując statystyką wyników banków autorzy mogli także oszacować sumy rocznych kosztów obowiązków administracyjnych w całym sektorze bankowym z wykorzystaniem innych metod szacunku.
Porównanie wyników otrzymanych z wykorzystaniem różnych metod szacunków ukazuje duży ich rozrzut. Powszechnie stosowana metoda MKS daje najwyższy wynik. Metoda proporcji ma walor największej dokładności i rzetelności, gdyż opiera się na danych z reprezentatywnej grupy badanych banków oraz wysokiej korelacji kosztów obowiązków administracyjnych do kosztów działalności banków wykorzystanej do oszacowania. Jednak zastosowanie tej metody jest możliwe tylko dla tych populacji przedsiębiorców, w których są znane tak dokładne dane o kosztach działalności, jak ma to miejsce w sektorze bankowym.
(Źródło: EY/KW)
Biurokracja na bank
Janusz Paczocha i dr Wojciech Rogowski z programu Sprawne Państwo zaprezentowali wyniki badań dotyczące ustawowych kosztów administracyjnych sektora bankowego w Polsce. Ograniczenie obciążeń administracyjnych, a tym samym kosztów biurokracji, jest jednym z założeń Komisji Europejskiej, mającym podnieść efektywność europejskiej gospodarki. Autorzy skupiają się na obciążeniach biurokratycznych polskich banków, wykazując, jakim ciężarem jest dla nich narzucona przez prawodawcę papierologia.