Jeśli postrzegamy ewaluację jako badanie, które naprawdę może poprawić funkcjonowanie placówki, staje się ona dla nas źródłem ciekawych informacji i inspiracji do dalszej pracy - zachęca autorka.
Jako przykład podaje badania dotyczące przestrzegania norm i zasad życia społecznego przez dzieci w przedszkolu. Okazuje się, że dzieci bardzo wcześnie zaczynają rozumieć znaczenie norm społecznych.
Jednym z pytań, było: w jakim stopniu – z punktu widzenia dzieci – respektowanie norm i zasad życia społecznego wpływa na relacje w grupie?
"Wyniki badań socjometrycznych przeprowadzonych w grupach dzieci cztero- i pięcioletnich wykazały dużą świadomość w tym zakresie. Uzasadniając wybór kolegów, dzieci kierowały się głównie atrakcyjnością wspólnych zabaw, ale w dużym stopniu (w grupie III – 60%, w grupie IV – 40%) uzasadniały to sposobem bycia, cechami osobowości, umiejętnością współżycia w grupie.
Przedszkolak powinien przyswajać język w sposób naturalny>>
Czasami potrafiły nawet nazwać określone wartości, odwołując się do empatii, uczciwości i przyjaźni. Można z zadowoleniem stwierdzić, że duża grupa dzieci potrafi już przestrzegać norm i zasad życia społecznego, a ich zachowanie jest pozytywnie postrzegane przez kolegów i przysparza im sympatii. Niewątpliwie wpływa to na relacje i atmosferę w grupie.
Badania socjometryczne dostarczyły również informacji o istnieniu zjawiska dzieci pozostających poza wyborem grupy. Przyczyny tego mogą być bardzo różne, ale mając taką wiedzę, należy dołożyć starań celem wzmocnienia pozycji tych dzieci w grupie." - czytamy w artykule.
Pełna treść dostępna jest w kwartalniku "Przed Szkołą" nr 4/2014>>