Związek Nauczycielstwa Polskiego dowodzi szkodliwości zamiaru kolejnej zmiany obecnej struktury ustroju szkolnego i podkreśla, że każda przebudowa systemu oświaty znacząco wpływa na całą wspólnotę społeczną.
Likwidacja gimnazjów po szesnastoletnim okresie ich funkcjonowania w systemie to, zdaniem ZNP, krok nieodpowiedzialny, który nie tylko nie rozwiąże istniejących problemów, lecz stanie się również źródłem kolejnych, generując napięcia i niepokój zarówno wśród rodziców uczniów, jak i organów prowadzących szkoły oraz pracowników gimnazjów. ZNP podkreśla także, że likwidacja gimnazjów wymusi kosztowne zmiany programów, podręczników i bazy edukacyjnej.

PiS już gotowe do reformy edukacji>>

Zdaniem związkowców, mimo głosów różnych środowisk podnoszących kwestię niezadowalających efektów pracy z uczniami w trudnym okresie rozwojowym, nie można zapominać o osiągnięciach edukacyjnych polskich gimnazjalistów, których dowodem są bardzo dobre wyniki w badaniach międzynarodowych. Sukcesy te nie były automatycznym skutkiem utworzenia gimnazjów, lecz pojawiły się dopiero z czasem, co zdaniem ZNP dowodzi, że nie zmiana, lecz właśnie jej stabilizacja jest właściwym podłożem dobrych efektów oświatowych.
Związkowcy stoją na stanowisku, że gimnazja należy doskonalić – nie likwidować. Poprawiać ich funkcjonowanie poprzez zatrudnienie psychologów, pedagogów, tworzenie mniej licznych klas. Ten kierunek, zdaniem ZNP, powinien być priorytetem kreatorów polityki edukacyjnej.

Sześciolatki wrócą do przedszkoli>>