Zgodnie bowiem z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Jeżeli zatem statut zespołu przewiduje powołanie stanowiska dyrektora zespołu, ujednolicenie struktury administracyjnej, wówczas nauczyciel może być zatrudniony przez wspominany zespół szkół – jako nauczyciel zespołu.
Znowelizowany art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm. – dalej KN) nakazuje bowiem wyraźnie nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem, w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania. W takim przypadku po stronie pracodawcy nie będzie już występowała – jak dotychczas – szkoła, gimnazjum, czy też konkretne przedszkole itp., wchodzące w skład zespołu.
W związku z powyższą zmianą nowelizacji uległ także art. 14 Karty Nauczyciela. Zgodnie z jego nowym brzmieniem akt mianowania i umowa o pracę powinny w szczególności określić:
1) stanowisko i miejsce pracy,
2) termin rozpoczęcia pracy,
3) wynagrodzenie lub zasady jego ustalania,
4) typy (rodzaje) szkół w zespole, w których pracuje nauczyciel – w przypadku zatrudnienia w zespole szkół.
Określenie stanowiska i miejsca pracy powinno więc być doprecyzowane. Od 1 września 2007 r. będziemy bowiem mieli do czynienia z następującym podziałem, na:
1) pracodawcę – którym będzie sam zespół szkolny,
2) komórki organizacyjne – którymi będą szkoły wchodzące w skład zespołu.
Szkoły wchodzące w skład zespołu należy wskazać w umowie o pracę lub akcie mianowania. Natomiast konkretną szkołę, w której nauczyciel będzie prowadził zajęcia, powinno się wówczas oznaczyć jako miejsce pracy nauczyciela.